شکی در این نیست که بازی Cyberpunk 2077 یک بازی سنگین است که هم نیاز به پردازنده گرافیکی قدرتمند دارد و هم نیاز به پردازش قوی پردازنده اصلی و برای تجربه بهتر آن یک حافظه SSD هم پیشنهاد میشود! احتمالا این بازی ساخته شده برای رایانههای آینده بوده که در زمان حال به دست ما رسیده است. البته با این حال قابلیت این وجود دارد که یک تجربه شگفت انگیز از بازی روی رایانههای شخصی داشته باشیم و امیدواریم که تنظیمات بهبودیافته در این راه دستمان را بگیرند. به سادگی باید بگوییم، ما تمام تنظیمات گرافیکی موجود در بازی سایبرپانک ۲۰۷۷ را آزمودیم، نیازهای عملکردی را اندازهگیری کردیم و کیفیت کلی در هر کدام از تنظیمات را بررسی کردیم. هدف کار ما واضح است، این که هر چیزی به بازی یک جلوه گرافیکی «نسل آینده» میدهد را از بین ببریم. در ادامه همراه ما باشید تا بهترین تنظیمات بازی Cyberpunk 2077 روی پی سی را در اختیارتان بگذاریم.
بهترین سیستمی که ما از آن استفاده کردیم دارای این مشخصات بود: یک پردازنده Intel Core i9 10900K را با یک پردازنده گرافیکی RTX 3090 ترکیب کردیم. در کنار آن ۳۲ گیگابایت رم DDR4 با فرکانس ۳۲۰۰ مگاهرتز قرار دادیم و بازی را روی یک درایو NVMe اجرا کردیم. گرچه تمام اندازهگیریهایی که انجام دادیم با کیفیت 4K بودند و این به معنای آن است که هر چه کیفیت را پایینتر و به سمت 1080P حرکت میدهید، نیاز به قدرت پردازش گرافیکی به میزان قابل توجهی کاهش مییابد. برای این که تمام اینها را در نظر داشته باشیم، تنظیمات انتخابی ما به یک RTX 2060 اجازه میدهد که در رزولوشن 4K و با غیرفعال بودن ray tracing و با استفاده از نسخه متعادل شده DLSS، ۳۰ فریم ریت میدهد یا در رزولوشن 1440p نزدیک به ۶۰ فریم ریت نرخ بهروز رسانی ما باشد (البته در بعضی از نقاط شلوغ شهر امکان پایینتر آمدن این رقم وجود دارد). جالب توجه است که 1080p native در واقع از 1440p DLSS کمی سنگینتر است و قطعا به میزان کمی کیفیت پایینتری دارد.
خوشبختانه این موضوع نوعی ایده به ما میدهد که این بازی در بخش گرافیکی چگونه عمل میکند و میتوانیم به بهترین تنظیمات بازی Cyberpunk 2077 روی پی سی نزدیکتر شویم. کارت گرافیک RTX 2060 ممکن است ضعیفترین پردازنده گرافیکی شرکت انویدیا باشد که از قابلیتهای نسل بعد پشتیبانی میکند اما اگر بخواهیم به نسبت در نظر بگیریم، هنوز هم یک پردازنده گرافیکی قدرتمند شناخته میشود. البته هنوز میتوانید از جلوههای گرافیکی پایینتری استفاده کرده و تجربه منحصر به فردی داشته باشید اما در آن نقطه، از لحاظ کیفیت دچار مشکل خواهید شد. ماموریت ما این است که یک حد نهایی تعیین کنیم و فاکتورهای تحسین برانگیز بازی را نگه داریم و دستیابی به این کیفیت با یک RTX 2060 کار شگفتانگیزی است. در ادامه میتوانید تنظیمات بازی Cyberpunk 2077 را مشاهده کنید که برای یک سیستم با کارت گرافیک RTX 2060 و رزولوشن 1440p بهینه شده است.
اول از همه، برای درک این موضوع که چگونه میتوانیم بهترین تنظیمات بازی Cyberpunk 2077 روی پی سی را انتخاب کنیم، حین استفاده از سیستمی مجهز به RTX 3090 در رزولوشن 4K بدون استفاده از ray tracing یا استفاده از DLSS، هنگامی که از کیفیت ultra معمولی به سوی تنظیمات بهینه حرکت کنید نزدیک به ۳۵ درصد عملکرد بهتر دریافت خواهید کرد و ۵ میلی ثانیه از زمان رندر گرفتن و پردازش حذف خواهد شد. زمانی که یک تجربه ۶۰ فریم بر ثانیهای نیاز به بودجه رندرگیری ۱۶ میلی ثانیهای برای هر فریم دارد، کاهش این میزان از زمان رندرگیری میتواند تغییر چشمگیری در کیفیت تصویر داشته باشد.
به یاد داشته باشید که اگر از یک RTX استفاده میکنید، در 1080p، حالت کیفیت DLSS در کیفیت 1440p متعادل و در 4K تنظیماتی برای کارایی بهتر به شما پیشنهاد میکنیم. برای تنظیمات بهینه Ray Tracing، پیشنهاد میکنیم سایههای ری تریس شده را خاموش کنید، نورپردازی RT را در حالت مدیوم اجرا کنید و بازتابها را روشن کنید. یک جایگزین برای حالت نورپردازی میتواند باعث شود که بازتابها را نیز خاموش کنید و به سمت نسخههای فضای صفحه شطرنجی پیش بروید. همانگونه که میتوانید تصور کنید، اگر نسخه بدون RT استاندارد نیاز است، استفاده از گرافیکها با قابلیت Ray Tracing میتوانید به بار گرافیکی به میزان چشمگیری اضافه کند. همانگونه که میتوانید تصور کنید، استفاده از DLSS برای داشتن عملکرد بهینه، ضروری است. همین حالا هم، به نظر میرسد RT بر خلاف استفاده از DXR API که باید به کارتهای RDNA 2 از شرکت AMD اجازه فعالیت دهد، تنها روی کارتهای انویدیا کار میکند. اما با موجود نبودن جایگزینی برای DLSS سوپر رزولوشن Team Red، میتوانیم پیشبینی کنیم که فعالیت مناسب RT روی کارتهای جدید شرکت AMD میتواند دشوار باشد.
میتوانم پیشبینی کنم که مشکل نیاز به سیستمهای سنگین برای اجرای بازی در حال بهبود یافتن است، زیرا به وضوح میتوان دید که بازی مشکلات فنی متعددی در زمینه گرافیکی دارد. برای مثال، رانندگی در اطراف شهر نیاز به قدرت پردازش بالا از سوی پردازنده اصلی دارد و به نظر میرسد که SMT یا هایپر تردینگ روی پردازندههای Ryzen به خوبی کار نمیکند و این بدان معناست که Ryzen 5 3600 محبوب، میتواند باعث رنجش شما در این بازی شود؛ به خصوص زمانی که با سرعت در شهر در حال حرکتاید. به نظر میرسد یک ماد ساخته شده توسط کاربران به این مشکل میپردازد اما در زمینه بهبود عملکرد مرتبط با پردازنده اصلی، شاهد هیچ تفاوتی نبودیم و امیدواریم استودیو CD Projekt RED هر چه زودتر این موضوع را حل و فصل کند. از سوی دیگر به نظر میرسد که بعضی از تنظیمات اصلا کاری نمیکنند. تنها میتوان تصور کرد که تا چه حد بسیاری از تنظیمات مربوط به جزئیات بازی را دستکاری کردیم که تنها روی پردازنده اصلی و پردازنده گرافیکی تاثیر گذاشتند، اما تنظیم آنها هیچ تغییری در جلوههای گرافیکی بازی یا حتی عملکرد بازی نگذاشت. این موضوع، در کنار چیزهای بسیار دیگر نیاز به درست شدن دارند.
در حالی که انتظار داریم بهبودهای بسیاری از سوی توسعهدهنده در زمان موعود به دستمان برسد، زمانی که برای این بازی صرف کردیم، مهر تاییدی است بر این نظر که این عنوان برای سخت افزار نسل آینده ساخته شده است، به خصوص اگر به دنبال تجربه بازی با نرخ به روزرسانی ۶۰ فریم بر ثانیه یا نزدیک به آن در همه احوال هستید و قصد ندارید که چیز زیادی از جنبه گرافیکی بازی را از دست بدهید.
آری در بخش معادله گرافیکی بازی، مقداری مقیاسپذیری وجود دارد اما در بخش پردازنده این موضوع کمتر مشاهده میشود. به خصوص که میخواهم پیشنهاد کنم که هدف سیستم پیشنهادی CD Projekt RED تجربه ۳۰ فریم بر ثانیهای است. جایی که پردازندههای ۴ هستهای /هشت هسته مجازی، کمترین سیستم شناخته میشوند. کسانی که هنوز از پردازندههای i5 با چهار هسته واقعی و چهار هسته مجازی استفاده میکنند، قرار است به مشکل بخورند.
با توجه به این که این بازی تا چه حد به قدرت پردازشی نیاز دارد، میتوانیم حدس بزنیم که بازی Cyberpunk 2077 باعث شود که بسیاری از افراد رایانههای شخصیشان را ارتقاء دهند. به خصوص اگر سخت افزار در حد RTX 2060 نتواند تجربه 1080p Native با ۶۰ فریم بر ثانیه را روی تنظیمات بهینه شده در اختیارشان قرار دهد (البته DLSS قابلیت تاثیرگذاری در این زمینه فراهم کرده است).
این آخرین خریدی است که در آپگریدهای بالقوه پیشنهاد میدهم: یک مانیتور با نرخ بهروز رسانی متغیر. دست یافتن به ۶۰ فریم بر ثانیه یک چیز است اما نگه داشتن آن یک چیز دیگر. یک نمایشگر با فناوری G-Sync یا FreeSync به شما اجازه میدهد که پنجرهای از عملکرد در اختیار داشته باشید. بگذارید بگوییم مثلا ۵۰ تا ۶۰ فریم بر ثانیه که به شما اجازه میدهد تا انعطاف و جاهطلبی بیشتری در تنظیماتتان داشته باشید. در یک نمایشگر استاندارد، دسترسی به پایداری به معنای آن است که تنظیمات خود را به گونهای دستکاری کنید تا به بدترین حالت ممکن نیز فکر کرده باشید که بسیار کار دشواری است. این فرآیند البته به این معناست که شما درجه خاصی از سربار را فاکتور میگیرید، به این معنی که پردازشگر گرافیکی شما ممکن است در بیشتر زمانی که صرف بازی میکنید، فعالیت کمی داشته باشد. فناوری نرخ تازهسازی متغیر البته، بسیاری از مشکلات را در اینجا حل میکند.
نتیجه نهایی عظیم است. نسخه رایانه شخصی بازی Cyberpunk 2077 واقعا یک نسل بالاتر از نسخههای کنسولی است و تماشای این که CD Projekt RED چگونه با قدرت پردازنده و گرافیک پلی استیشن ۵ و ایکس باکس سری ایکس دست و پنجه نرم خواهد کرد، جالب خواهد بود و آیا از سیستمها برای نمایش هرگونه اثر Ray Tracing استفاده خواهد شد یا نه نیز سوالی دیگر است. این چیزی است که در سال ۲۰۲۱ امید به دیدن آن داریم اما در حال حاضر، هیچ سوالی نمیتوان پرسید. پی سی بهترین وسیله برای تجربه این بازی است، البته اگر سخت افزار موردنیاز آن را در اختیار داشته باشید. امیدواریم که تنظیمات بازی Cyberpunk 2077 پی سی ما بخش بیشتری از گرافیک را درگیر کند، اما استودیو CD Projekt RED باید تلاش بیشتری در راستای ارتقای عملکرد پردازندهها در آن سوی معادله انجام دهد.
شما از تجربه خودتان از این بازی بنویسید. آیا شما هم در تجربه سایبرپانک ۲۰۷۷ به مشکلات زیادی برخوردهاید؟
سلام خسته نباشید
من بازی رو رو سیستم به مشخصات رم ۳۲ گرافیک rtx 4060t
و پردازنده آی فایو نسل سیزده
نصب کردم و در کمال تعجب خیلی لگ داره و کمتراز پونزده فریم داره
ممنون میشم راهنمایی کنید