پی اس ارنا
  • بازی
    • اخبار بازی
    • اخبار فناوری
    • مقاله بازی
    • نقد بازی
    • راهنمای بازی
    • لیست بازی
    • معرفی بازی
    • تاریخچه
    • مصاحبه
  • سینما
    • اخبار سینما و تلویزیون
    • لیست فیلم
    • خواندنی‌های سینما
    • نقد فیلم
  • تلویزیون
    • مقالات سریال
    • نقد سریال
    • معرفی سریال
    • لیست سریال
  • انیمه و انیمیشن
    • خواندنی‌های انیمیشن
    • معرفی انیمه و انیمیشن
    • لیست انیمه و انیمیشن
    • نقد انیمه و انیمیشن
    • اخبار انیمیشن
  • ادبیات
    • اخبار کتاب
    • پیشنهاد کتاب
    • خواندنی ‌های کتاب
    • لیست کتاب
  • اختصاصی
    • چه خبر؟
    • زیروبم
    • پادکست
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • بازی
    • اخبار بازی
    • اخبار فناوری
    • مقاله بازی
    • نقد بازی
    • راهنمای بازی
    • لیست بازی
    • معرفی بازی
    • تاریخچه
    • مصاحبه
  • سینما
    • اخبار سینما و تلویزیون
    • لیست فیلم
    • خواندنی‌های سینما
    • نقد فیلم
  • تلویزیون
    • مقالات سریال
    • نقد سریال
    • معرفی سریال
    • لیست سریال
  • انیمه و انیمیشن
    • خواندنی‌های انیمیشن
    • معرفی انیمه و انیمیشن
    • لیست انیمه و انیمیشن
    • نقد انیمه و انیمیشن
    • اخبار انیمیشن
  • ادبیات
    • اخبار کتاب
    • پیشنهاد کتاب
    • خواندنی ‌های کتاب
    • لیست کتاب
  • اختصاصی
    • چه خبر؟
    • زیروبم
    • پادکست
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
پی اس ارنا
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج

ژان لوک گدار، پیامبر یاغی سینما

نابغه ای که هر کدام از فیلم‌هایش آغازگر انقلابی در سینما بود

فاطمه عاشقی توسط فاطمه عاشقی
۲۵ شهریور ۱۴۰۱
در خواندنی‌های سینما, سینما
0 0
0

خانه » ژان لوک گدار، پیامبر یاغی سینما

ژان لوک گدار (Jean-Luc Godard) آخرین مدرنیست بزرگ قرن بیستم در سن 91 سالگی درگذشت. در این اواخر، گدار شبیه یک رهبر فرقه کاریزماتیک اما دور از کار شده بود. انگار چه‌گوارا از ترور طفره رفته و در دوران کهن سالیش در جنگل‌های بولیوی پنهان شده باشد: کمتر دیده می‌شد، کم اهمیت‌تر، اما همچنان قادر بود از دور دزدی‌های بانک‌ها و اقدامات تماشایی مقاومت مسلحانه‌ای را که مردم را به یاد حرفه انقلابی‌اش می‌اندازد، به فکر فرو برد. ابتدا گدار مانند قهرمانی بی‌مانند پرستش می‌شد و مورد تحسین قرار می‌گرفت. او از این نظر تأثیرگذار بود که موج نو فرانسه، هالیوود و همه فیلمسازان را متحول کرد و روش‌های تجربی کمیابش امروزه الهام بخش بسیاری از هنرمندان شده است.

گدار در سال 1960 با فیلم عاشقانه À Bout de Souffle یا «از نفس افتاده» وارد سینمای جهان شد. داستانی به قلم فرانسوا ترفو (François Truffaut) که رابطه دختر آمریکایی جوانی (با بازی جین سیبرگ) در پاریس را با مردی در حال فرار با بازی ژان پل بلموندو (Jean-Paul Belmondo) نشان می‌دهد. گدار به کتاب قانون پشت پا می‌زند و کلیشه‌های قبلی سینمایی را دور ریخته و انحرافات وحشیانه، صحنه‌هایی با دیالوگ‌های بی‌نظیر، لوکیشن‌های واقعی و گشت‌ و گذارهای غیرروایی را پیش چشم مخاطب می‌گذارد.

  • مطلبی که باید بخوانید: بهترین فیلم های عاشقانه تاریخ – کلیک کنید

دهه 1960 دوره باشکوه او بود، زمانی که تصاویر و شعارها قادر بودند جهان را تغییر دهند. او با تسلط و سرعتی نفس گیر فیلم می‌ساخت. گدار باحوصله بود، شیک پوش و مظهر خونسردی. تصویر او که با عینک تیره‌اش یک رول فیلم را در دست گرفته و آن را بررسی می‌کند بسیار معروف و نمادین است. اخلاق جنسی و غیرممکن بودن صمیمیت و عشق، مضمون‌های اصلی او بودند که با بحث‌های عمیق و فکری درباره سیاست در هم آمیخته می‌شدند. دو فیلم Bande à Part (1964) و Two or Three Things I Know About Her (1967) انرژی و سبک شگفت انگیزی دارند: مسرت بخش اما ساختار شکن. واضح است که گدار در مسیر خودش به عقاید سیاسی معتقدتر و از نطر ساختار و سبکش بی پرواتر است.

اما فیلم مورد علاقه ما از گدار در آن دوره، فیلم Une Femme Mariée (1964) است، شاهکاری بالغ و قابل قیاس با فیلم (1962) Cléo de 5 à اثر انیس واردا (Agnès Varda). ماچا مریل (Macha Méril) در نقش شارلوت، زنی فوق العاده زیبا است، یک زن متاهلی که با یک بازیگر خوش تیپ رابطه عاشقانه برقرار می‌کند. فیلمی به شدت وابسته به عشق شهوانی، با درخششی خالصانه. گدار همچنین از زیرنویس‌هایی برای به نمایش گذاشتن افکار شارلوت استفاده می‌کند. این یکی از جذاب‌ترین و عجیب‌ترین فیلم‌هایی است که تا به حال ساخته شده است.

 

اغلب یک فیلم از گدار مانند فیلم Pierrot le Fou (1965) به طرز گیج کننده‌ای وحشیانه و تقریباً نامنسجم است، این بی‌نظمی‌های بحث برانگیز در فیلمبرداری صحنه‌های اکشن دیوانه وار، نظری طنز آمیز در مورد کودکانه بودن ملودرام‌های هالیوودیست. ژان لوک گدار همیشه به نظامی گری و امپریالیسم، به گناه و شرمساری فرانسه در مورد جنگ، به سایه هولناک اردوگاه‌های مرگ، و البته ویتنام، آن موضوع کلیدی دهه 60 که گدار را وارد انبوه مفهومی مائوئیسم و چپ گرایی رادیکال کرد، برمی‌گشت.

  ژان لوک گدار در سن ۹۱ سالگی درگذشت

او در میان فیلمسازان منحصر به فرد، نظریه پرداز، منتقد و تجربه گرا بود. کارگردانی که به طور جدی به چیستی سینما و معنای آن فکر کرد. اما به طرز شگفت انگیزی، گدار از سینما به عنوان یک هنر در حال رشد و تکامل تجلیل نمی‌کند، بلکه طوری رفتار می‌کند که انگار همه چیز تمام شده و به بلوغ رسیده است. تیتراژ پایانی فیلم Weekend (1967) این بود: «پایان داستان – پایان سینما». او در این زمینه کمی شبیه منتقد ادبی جورج اشتاینر (George Steiner) فکر می‌کند. اشتاینز به طور بحث برانگیزی اعلام کرد که تراژدی مرده یا زبان آلمانی مرده است. گدار به طرز تحریک آمیزی شدیداً دوست داشت اعلام کند که سینما مرده است. گدار تبدیل به جادوی مرموز و خشمگینی شد که می‌خواست نه فیلم، بلکه «سینما» بسازد تا صدا و تصویر را به نحوی از چهار دیوار پرده‌ها رها کند. او به شدت از منتقد بزرگ آندره بازن (André Bazin)، نویسنده مجله Cahiers du Cinéma، الهام گرفت و کار خود را به عنوان منتقد در آن مجله برجسته آغاز کرد. بنیانگذار جنبش موج نو، زمانی که انتقاد به معنای مداخله قاطع در سینما و فیلم ساختن بود قاطعانه به حوزه نقد ورود می‌کرد.

همیشه بحث مقایسه گدار با بقیه کارگردانان داغ بوده. گدار، روبسپیر (Maximilien Robespierre) قضاوت‌گر سینما بود. او جان لنون و پل مک‌کارتنی ماجرای فرانسوا تروفو است، آن رفیق موج نوی نرم‌تر و تجاری‌گراتر که گدار قرار بود با او درگیر و مقایسه شود. برخورد گدار با سینما، او را متمایز از دیگر کارگردانان موج نو و چه بسا دیگر کارگردانان تاریخ می‌کند.

موهبت عاقلانه گدار برای فال گویی هرگز او را کاملاً رها نکرد. فیلم خداحافظی با زبان (Adieu au Langage) او، مانند باقی آثارش به صورت مبهم و معمایی بود، اما به شکلی بازیگوشانه با جادوی سه بعدی زنده و توسط منتقدان آمریکایی به عنوان بهترین فیلم سال 2014 شناخته شد. فیلم Socialisme (2010) او کلاژ دیگری از تصاویر و ایده‌ها بود که مردم را به نمایش می‌گذاشت. قسمت اعظم فیلم در یک کشتی تفریحی اتفاق افتاد. کشتی تفریحی که گدار در آن مشغول فیلمبرداری بود در واقع کشتی بدنام Costa Concordia است که در سال 2012 در یک فاجعه واژگون شد. برای من، لنز دوربین گدار تقریباً شبیه به یک تلسکوپ  است. انگار از دور به انسان نگاه می‌کند، شاید از سیاره‌ای دیگر.

بسیاری به سادگی از گدار دست کشیدند، یا از پرستش عجیب قهرمان سابق خود خجالت زده شدند. گاهی اوقات انزجار او از اسرائیل از مرز یهودستیزی عبور می‌کند. برای بسیاری، شاهکار بالغ او پس از «بی نفس»، پروژه مستند ویدیویی حماسی هشت قسمتی Histoire(s) du Cinéma (1988-1998) بود – یک کلاژ متنی جاه‌طلبانه، رشته‌ای از کلیپ‌هایی که گدار با آن منظره‌ای پرشور از سینما را خلق می‌کند. گدار به ما یاد داد که چگونه سینما را تماشا کنیم. هیچ کس مانند ژان لوک گدار نبوده و وجود ندارد و از دست دادن او برای سینما دوستان غم بزرگیست.

منبع: The Guardian
برچسب ها: Jean-Luc Godard
ShareTweetShare
نوشته قبلی

بازی Like a Dragon Gaiden: The Man Who Erased His Name معرفی شد

نوشته‌ی بعدی

نقد بازی Hidden Folks برای اندروید و IOS

فاطمه عاشقی

فاطمه عاشقی

مرتبط نوشته ها

7 رمان برتر استیون کینگ که اقتباس سینمایی دارند
سینما

7 رمان برتر استیون کینگ که اقتباس سینمایی دارند

۲۲ دی ۱۴۰۱
بهترین فیلم های ژاپنی
ترند

بهترین فیلم های ژاپنی | 40 فیلم ژاپنی برتر تاریخ

۱۴ دی ۱۴۰۱
بهترین فیلم های عاشقانه تاریخ سینما
ترند

بهترین فیلم های عاشقانه تاریخ سینما: صد راه برای عاشقی

۵ دی ۱۴۰۱
استاد؛ فدریکو فلینی و جادوی از دست‌رفته‌ی سینما | مقاله‌ای از مارتین اسکورسیزی
خواندنی‌های سینما

استاد؛ فدریکو فلینی و جادوی از دست‌رفته‌ سینما | مقاله‌ای از مارتین اسکورسیزی

۵ دی ۱۴۰۱
فیلم black adam
سینما

نقد و بررسی فیلم بلک آدام | بازگشت همه به‌سوی سیاهی است

۲۰ آذر ۱۴۰۱
حقیقت های پس پرده | فیلم راشومون، نقطه عطف سینمایی آکیرا کوروساوا
ترند

حقیقت های پس پرده | فیلم راشومون، نقطه عطف سینمایی آکیرا کوروساوا

۲۸ مهر ۱۴۰۱

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

رسانه پی اس ارنا، چندسالی است که در زمینه بازی‌های ویدیویی، سینما و سرگرمی‌های الکترونیک فعالیت می‌کند؛ وب‌سایتی که با درنظر گرفتن ارتباط نزدیک و تنگاتنگ با مجموعه باشگاه ورزش‌های الکترونیک ایستگاه بازی در شهر یزد، توجه ویژه‌ای به ورزش‌های الکترونیک، بازی و سینما دارد.

برترین انیمه ها

پادکست گپ و گفت

پادکست «گپ و گفت»، بخش محتوای شنیداری وب‌سایت پی‌اس ارنا است که از سال ۱۴۰۰ فعالیت‌اش را آغاز کرد. این پادکست با هدف قرار دادن ارائه محتوای تحلیلی،‌ فرهنگی و آموزشی در حوزه هنر و سرگرمی، در قالب گفت و گو، قصد دارد تا علاوه بر تولید محتوا، به پادکستی شنیدنی تبدیل شود.
ورود به پادکست

  • درباره ما
  • تبلیغات
  • تماس با ما

کلیه حقوق برای پی‌اس ارنا محفوظ است.

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • بازی
    • اخبار بازی
    • اخبار فناوری
    • مقاله بازی
    • نقد بازی
    • راهنمای بازی
    • لیست بازی
    • معرفی بازی
    • تاریخچه
    • مصاحبه
  • سینما
    • اخبار سینما و تلویزیون
    • لیست فیلم
    • خواندنی‌های سینما
    • نقد فیلم
  • تلویزیون
    • مقالات سریال
    • نقد سریال
    • معرفی سریال
    • لیست سریال
  • انیمه و انیمیشن
    • خواندنی‌های انیمیشن
    • معرفی انیمه و انیمیشن
    • لیست انیمه و انیمیشن
    • نقد انیمه و انیمیشن
    • اخبار انیمیشن
  • ادبیات
    • اخبار کتاب
    • پیشنهاد کتاب
    • خواندنی ‌های کتاب
    • لیست کتاب
  • اختصاصی
    • چه خبر؟
    • زیروبم
    • پادکست

کلیه حقوق برای پی‌اس ارنا محفوظ است.

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟ ثبت نام

فرم های زیر را برای ثبت نام پر کنید

تمام فیلدها مورد نیاز است. ورود به سیستم

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم
eskort eskisehir -
merit king
- eskort mersin -

Personel Sağlık

- Korsan taksi - betasus giriş