در سال ۲۰۰۷ کمپانی یوبی سافت (Ubisoft) با عرضه بازیی در سبک Action/Adventure تمام توجهات را به سوی خود جلب کرد. این بازی به بازه زمانی جالبی سفر کرد و از حوادث تاریخی و افراد آن زمان استفاده کرد و همچنین سیستم جدیدی در مبارزات تن به تن را ابداع کرد. سری Assassin’s Creed در طول چندین سال اخیر فراز و نشیب زیادی به خود دید و به رقم موفقیت شماره دوم و نسخه فرعی (Spin Off) بعد از آن، هر سال یک Spin off دیگر عرضه میکرد به طوری که آن بازی ها فقط تکرار مکررات بودند و حتی شماره سوم نیز با وجود تغییراتی در مکانیزم های بازی نتوانست موفقیت شماره دوم را کسب کند. ولی چند نسخه اخیر از جمله Assassin’s Creed IV: Black Flagو عنوان قبلی یعنی Assassin’s Creed: Syndicate، عناوین نسبتا خوبی بودند و توانستند به پیشبرد سری کمکی کنند. حال بعد از ۲ سال غیبت، نسخه جدیدی به نام Assassin’s Creed: Origins در حال ساخت و توسعه است که نوید تغییرات بنیادی زیادی را میدهد، حال باید دید یوبی سافت تا چه حد در این کار موفق بوده است.
شروع یک ایده!
داستان Assassin’s Creed: Origins ما را به سال ۱۳۵۴ میبرد، جایی که فرمان روایان بزرگ تاریخ در کشمکش قدرت با یکدیگرند و در این میان قهرمان داستان ما، Bayek، آخرین Medjay (به نوعی پلیس مصریان باستان) به فکر مردم سرزمین خود یعنی مصر است تا آن ها را از دست حاکمان ظالم و سیاست های کثیفشان نجات دهد و این شروع شکل گیری یک فرقه است، فرقه ای که به دنبال عدالت است.

در این داستان از اشخاص و چهره های شناخته شده ی تاریخی مثل ژولیوس سزار، ملکه تبعید شده مصر، کِلیئوپترا (Cleopatra) و اسکندر مقدونی استفاده شده و حال باید دید که این اشخاص چه نقشی را در شکل دهی به یکی از خطرناکترین فرقه های تاریخ ایفا میکنند و به احتمال زیاد از شکل گیری تمپلار (Templar) ها نیز پرده برداشته میشود و اولین تمپلار های تاریخ را خواهیم شناخت. اگر از طرفداران قدیمی سری باشید میدانید Assassin’s Creed بدون دو تایم لاین متفاوت AC نمیشود. اتفاقات Assassin’s Creed: Origins هم در زمان حال حاضر و مدرن و هم در زمان گذشته جریان دارد هر چند که جزئیاتی در مورد زمان حال عرضه نشده اما میتوان حدس زد که با دزموند مایلز ارتباطاتی داشته باشد و یا شاید خود او زنده باشد.
فرمولی که شکسته شد!
مشکلی که گریبان گیر سری AC شد تکرار مکررات بود. هر سال یک نسخه کپی شده از بازی های پیشین با داستانی نسبتا جدید و گیم پلی تکراری به بازار عرضه میکرد، هر چند در آن بین چند نسخه متفاوت تر وجود داشتند که گیم پلی آن ها یا لوکیشنشان کاملا متفاوت بود و آن دلیل تفاوت آن بازی ها با نسخه های پیشینشان بود؛ اکنون با استراحتی دو ساله طرفداران سری منتظر و تشنه یک Assassin’s Creed دیگر هستند.

شاید مهم ترین تغییر بوجود آمده در بازی، سیستم مبارزه یا Combat آن باشد. دیگر مانند گذشته دشمنان شما، هر چقدر پر تعداد باشند تک به تک به سمتتان نمیآیند تا شما با یک سیستم ضد حمله و یک فینیشر کارشان را تمام کنید بلکه اکنون احتمال دارد همه با هم به شما حمله کنند و آن سیستم ضد حمله و ضربه های ساده جای خود را به جا خالی دادن و ضربه های سنگین و معمولی همراه با استفاده از سپر و تیر کمان داده اند، چیزی شبیه به مکانیزم Combat بازی Witcher 3: Wild Hunt. البته هنوز فینیشر های زیبا و خشن بازی وجود دارند و در انتهای ضربات سبک و سنگین خود امکان اجرای یک فینیشر زیبا وجود دارد. اما نقطعه عطف کمبات بازی مربوط به بخش Arena میشود، جایی که به عنوان گلادیاتور به ان وارد میشوید و با محیطی پر از تله و گلادیاتور های قدرتمند رو به رو میشوید و در نهایت با باس آن Arena مبارزه میکنید.

قسمت جدید دیگری که به Assassin’s Creed: Origins اضافه شده، استفاده از عقاب بایک به نام Senu است. این عقاب بیشتر حالت یک Drone دارد تا یک عقاب را، زیرا شما میتوانید از او برای جمع آوری اطلاعات استفاده کنید به طرزی که Senu در هوا معلق میماند و تمام دشمنان و هدف ها را بررسی و آنالیز میکند در حالی که آن ها به کار خود ادامه میدهند، در واقع زمان برای سنو متوقف میشود اما برای دشمنان نه! مطمئنا Senu در بازی بسیار کارآمد است اما او کمی با یک عقاب معمولی فرق دارد.
همانند بسیاری از بازی های دیگر در سبک اکشن ادونچر ، Assassin’s Creed: Origins نیز به سوی المان های بازی های نقش آفرینی (RPG) رفته است. شما با بدست اوردن XP لول آپ میشوید و دشمنان شما نیز لول های مختلف دارند که اگر از Senu استفاده کنید از میزان لول آن ها مطلع میشوید. اسلحه ها انواع مختلفی از جمله Legendary یا Common دارند و هر کدام قابلیت مخصوص به خود را دارا میباشند. Skill Tree قابلیت جدید دیگری است که به Assassin’s Creed: Origins اضافه شده و دارای سه بخش Warrior، Archer و Seer میباشد که آخری مربوط به قابلیت هایی مانند Crafting میشود. این قابلیت به شما اجازه میدهد تا شیوه ی مبارزه ی منحصر به فرد خود را پیدا کنید چه به مبارزه از راه دور علاقه داشته باشید یا بخواهید همانند یک جنگجو به دل دشمن بزنید و یا حتی ترکیبی از این ها. برای مثال در بخش Seer میتوانید قابلیت رام کردن حیوانات و استفاده از آن ها در مبارزاتتان را باز کنید و از آن ها استفاده کنید.

سوقاتیِ دیگری که Assassin’s Creed: Origins از دنیای بازی های نقش آفرینی برای ما آورده مکانیزم Crafting است. به دلیل وجود دشمنان قدرتمند تر از خود، شما اکنون نمیتوانید همانند گذشته به دل آن ها بزنید و همانند یک اسطوره همه ان ها را فقط با تکیه بر توانایی خود شکست دهید بلکه اکنون باید آماده و مجهز به سراقشان بروید. میتوانید اسلحه های خود را ارتقا دهید و یا اسلحه های جدیدی بسازید و برای این کار باید در محیط بسیار بزرگ بازی گشت و گذار کنید و منابع مورد نیاز را بدست آورید و با این کار لول خود را افزایش دهید، زیرا افزایش لول شما کلید بقا در این دنیا است.
گیم پلی مبارزات بازی تنها جای تغییر نبوده است بلکه آن ها دستی به هوش مصنوعی بازی نیز کشیده اند. اکنون در هوش مصنوعی این بازی، NPC ها و هدف های شما دارای Stress میباشند که باعث تنوع زیاد در این گونه ماموریت ها میشود و گیم پلی داینامیک تری به ما ارائه میدهد؛ برای مثال فرمانده ی یک قلعه که به تازگی مورد حمله شورشیان قرار گرفته بسیار محتاط تر خواهد بود و نیرو های امنیتی بیشتری قرار میدهد و حتی ممکن است در یک مکان بسته پناه بگیرد و این برای شما سناریو های زیادی را بوجود میاورد و این گونه از تکراری شدن این ماموریت ها کاسته میشود.
بزرگ تر و زیبا تر، مصر زیر پای شما
نقشه Assassin’s Creed: Origins، بزرگترین نقشه ای است که سری به خود دیده و به گفته ی آقای Ismail، کارگردان بازی این نقشه بزرگتر از نقشه بازی Assassin’s Creed IV: Black Flagاست و حداقل دو برابر آن وسعت دارد! حال نقاط زیر دریا را نیز به آن اضافه کنید. به نظر آقای Ismail عدد و بزرگی نقشه مهم نیست بلکه محتوی آن مهم تر است که انصافا درست میگوید، بنابراین ایشان قول داده است که نقاط نقشه با کوئست های گوناگون پر شده است و به نسبت بزرگی نقشه، محتوی نیز موجود است. همچنین همه نقاط نقشه از اول بازی باز است و هیچ محدودیتی وجود ندارد. اکنون به جای ساختمان های بلند و آسمان خراش مانند از کوه های صحرایی بالا بروید و صحرا را در نوردید. وسایل نقلیه متفاوتی در بازی وجود دارند از اسب و شتر سواری تا قایق رانی در آب های مصر.

HUD بازی به کل تغییر کرده، دیگر خبری از مینی مپ نیست و به جای آن یک نوار در بالای صفحه مشاهده میشود همانند بازی های Elders Scroll یا Fallout. همچنین نوار میزان HP (Health Bar) به پایین صفحه انتقال پیدا کرده و نواری مختص به یک نوع ضربه مخصوص (Special Attack) نیز به بازی اضافه شده که با جا خالی (Dodge) های موفق پر میشود و شاید قوی ترین دشمنان را از پای در آورد.
Assassin’s Creed: Origins از موتور AnvilNext 2 استفاده میکند که نسخه اول آن ساخته استودیوی Ubisoft Montreal در سال ۲۰۰۷ است و باید گفت که Assassin’s Creed: Origins به نحو احسنت قدرت این موتور را به نمایش گذاشته است حال که بازی در رزولوشن ۴K نیز عرضه میشود. گرافیک بازی واقعا قابل تحسین است، بافت ها بسیار با کیفیت هستند و نور پردازی بازی عالی است. رنگ بندی محیط بسیار خوب انجام گرفته و افکت های باد و آتش جلوه ی جدیدی به بازی میدهند، همچنین کیفیت آب بازی نیز قابل تحسین است.
صدا گذاری بازی نیز قابل قبول به نظر میرسد، هر چند طراحی کاراکتر بایک زیاد دل نشین نیست اما بازیگری و صداگذاری آن ها و صدا گذاری محیط بازی قابل قبول است. موسیقی Assassin’s Creed: Origins هماهنگ با فرهنگ مصریان باستان ساخته شده و در این قسمت نیز بازی میتواند خوب ظاهر شود.
در کل بازی Assassin’s Creed: Origins میتواند یک پیشرفت بزرگ برای این فرانچایز باشد چه در گیم پلی، چه در داستان و چه در گرافیکش. این بازی در ۲۷ اکتبر سال ۲۰۱۷ برای پلتفرم های PC، PS 4 و XBOX One عرضه میشود.


عالییییییییی . امیدوارم موفق بشه . من عاشق ac هستم