پیش نمایش بازی Humankind | بشریت در انعکاس تاریخ

Humankind تمرکز مستقیمی بر دنیای واقعی انسان‌ها و تاریخ و فرهنگ‌های متنوع دارد و اساس اثری ماجرایی است که در آن‌ مخاطبان مسیر حرکت نسل بشر را تعیین می‌کنند
humankind
پیش نمایش بازی Humankind | بشریت در انعکاس تاریخ

انسان‌ها بزرگ‌ترین معجزه‌ی دنیا هستند. آن‌ها می‌اندیشند، تصمیم‌ می‌گیرند، ابداع می‌کنند و مسیر کلی دنیا را مطابق میل خود تغییر می‌دهند. بشریت همیشه به دنبال حل مسائل پیچیده و دور از ذهن بوده است، اما در این راه خود را فراموش کرده. او بزرگترین و تاثیرگذارترین متغیر در معادله‌ی جهان هستی‌ست، جهانی که به زمین بازی او تبدیل شده. با این حال، گروهی از انسان‌ها دریافتند که خود مهم‌ترین شاخه‌ای از دانش هستند که باید مورد مطالعه قرار بگیرند. این افراد آگاه و زیرک، تاریخ را اختراع کردند. آن‌ها شکست‌ها، موفقیت‌ها و درگیری‌های بشریت را روی کاغذ آوردند؛ نه برای خودشان، بلکه برای آیندگان، تا بلکه آن‌ها بتوانند مسیر رو به جلویی را برای تمدن بشریت، پیش بگیرند. بازی Humankind هدفی مشابه را دنبال می‌کند. سازندگان این بازی در استودیوی Amplitude به دنبال خلق اثری جادویی هستند، اثری که به مخاطبان اجازه‌ی نوشتن و تجربه‌ی مستقیم تاریخ بشریت، فرهنگ‌‌های مختلف پدید آمده در طول آن و حتی ترکیب آن‌ها را می‌دهد. اثری از اعماق قلب بشریت، برای بشریت و برای یادآوری عظمت و شکوه باهوش‌ترین و در عین حال احمق‌ترین نژادی که بر کره‌ی خاکی قدم نهاده است.

humankind

پیش نمایش بازی Humankind | بشریت در انعکاس تاریخ

اگر از طرفداران بازی‌های استراتژیک باشید، حتما با بازی‌های قبلی استودیوی Amplitude آّشنایی دارید. این استودیو مسئولیت ساخت فرنچایز Endless، یکی از موفق‌ترین بازی‌های ژانر استراتژیک در سال‌های اخیر را بر عهده داشت. مشهورترین این بازی‌ها Endless Legend بود که حسابی نام این استودیو را بر سر زبان‌ها انداخت، اثری عمیق و تپنده از آزادی و انسانیت که به فلسفه‌های سیاسی عمیقی می‌پرداخت. این بازی‌ها در شاخه‌ای خاص از سبک استراتژیک به نام ۴X (Explore, Expand, Exploit, Exterminate) قرار می‌گیرند،‌ ژانری که مخاطبان خود را ترغیب به جستجو در دنیای آزاد خود، گسترش امپراطوریشان، استفاده از منابع طبیعی آن‌ها و در نهایت نابودی می‌کند. پروسه‌ای آشنا برای نسل بشر که بارها در طول تاریخ پر زد و خورد و خونین آن، تکرار شده است. الگوی استراتژیک بازی‌های Endless بیش از هرچیزی بر پایه‌ی اعطای آزادی در تصمیم‌گیری بنا شده بود و عناصری چون Questهای چندشاخه نیز در راستای پشتیبانی از این الگو طراحی شده بوند. این بازی‌ها سعی می‌کردند به تعدادی از بزرگترین سوال‌های انسان‌ها چون مذهب، بقا و تفاوت‌های فرهنگی و اقلیمی بپردازند.

سازندگان بازی Humankind به دنبال خلق اثری جادویی هستند

بازی Humankind بلندپروازانه‌ترین تلاش این بازی‌سازان برای ادامه دادن راه بازی‌های پیشینشان و پاسخ به سوالات اساسی مطرح شده در آن‌ها است. این اثر تمرکز مستقیمی بر دنیای واقعی انسان‌ها و تاریخ و فرهنگ‌های متنوع دارد و اساس اثری ماجرایی است که در آن‌ مخاطبان مسیر حرکت نسل بشر را تعیین می‌کنند. المان‌های سبک ۴X به گسترده‌ترین صورت ممکن در این عنوان نقش دارند و در راستای بازسازی تاریخچه‌ی بشریت، به کار گرفته می‌شوند.

در نگاه اول به نظر می‌رسد که بازی Humankind ترکیبی از آثار پیشین استودیوی Ampitude و سری بازی‌های Civilization باشد، اما با اثری بسیار گسترده‌تر روبرو هستیم. سازندگان بازی ادعا می‌کنند که مخاطبان در آن می‌توانند از بین یک میلیون تمدن مختلف، یکی را انتخاب کنند، رقمی خیره کننده که بسیار فراتر از تمدن‌های موجود در هر کدام از بازی‌های Civilization است. تاریخ در بازی‌ Humankind به شش عصر تقسیم می‌شود که از عصر مفرغ (برنز) شروع شده و تا دوران مدرن (فضا) ادامه می‌یابد. مخاطبان (همچون Civilization) برای ورود به عصر‌های جدید، باید شروط خاصی را رعایت کرده و پیشرفت حوزه‌های مشخصی را به حد معینی برسانند. با ورود به هر دوره‌ی جدید، مخاطب می‌تواند از بین ۱۰ فرهنگ مختلف، که هر کدام لایه‌ی مخصوصی را به گیم‌پلی بازی اضافه می‌کند، یکی را برای افزودن به تمدن خود برگزینند. این به معنی تحقق وعده‌ی سازندگان بازی بر مبنای وجود ۱ میلیون تمدن مختلف در بازی Humankind است. البته هنوز برای قضاوت در مورد بازی زود است و باید دید سیستم ترکیب فرهنگ‌های آن در عمل به چه صورت خواهد بود. اما روی کاغذ این مکانیزم بسیار جذاب، هوشمندانه و نو به نظر می‌رسد.

humankind

پیش نمایش بازی Humankind | بشریت در انعکاس تاریخ

یکی از محبوب‌ترین عناصر بازی Endless Legends توانایی ساخت شهرهایی عظیم و پر از جزییات متنوع بود و به نظر می‌رسد که استودیوی Amplitude در جدیدترین بازی خود نیز چنین امکانی را گنجانده باشد. قاره‌ها در این بازی به چند ناحیه (Territories) تقسیم می‌شوند که تعیین مرزهای آن‌ها به صورت دلخواه توسط مخاطب انجام می‌گیرد. در هر ناحیه، تنها امکان ساخت یک شهر وجود دارد و در اطراف خانه‌ی مخصوص به مرکز شهر، مخاطب می‌تواند ساختارهای مختلفی چون مزرعه‌های جدید، منطقه‌های شهری، شگفتی‌ها (Wonders) و دیگر موارد را ایجاد کند. این گسترش شهر تا جایی ادامه می‌یابد که بتوان نام این شهر را، کلان‌شهر (Metropolis) گذاشت. این یکی از مسائلی است که نبود آن در بازی‌های Civilization کاملا احساس می‌شود. لذت دیداری ساخت شهری عظیم و زیبا در طی سالیان، بسیار خاص و جذاب بوده و به نظر می‌رسد که شاهد وجود آن در بازی Humankind‌، خواهیم بود.

سازندگان بازی Humankind ادعا می‌کنند که مخاطبان در آن می‌توانند از بین یک میلیون تمدن مختلف، یکی را انتخاب کنند

از منظر منابع، به نظر می‌رسد که بازی Humankind از سیستم FIDSI (Food, Industry, Dust/Gold, Science, Influence) بازی‌ Endless Legend پیروی می‌کند. با توجه به تریلرها و دموی بازی، وجود منابع غذا، صنعت، پول و نفوذ در بازی حتمی است و علاوه بر این بعید است که شامل نبود منبع علم در بازی باشیم. با این اوصاف، منبعی جدید به نام شهرت (Fame) در بازی وجود دارد. عنصری مهم که در پیشرفت و گسترش سفر تمدن مخاطب در طول تاریخ، نقشی اساسی دارد. سازندگان بازی، در مورد شهرت، این‌گونه می‌گویند:

هر کار بزرگی که شما انجام می‌دهید، هر انتخاب اخلاقی‌ای که می‌کنید و هر نبردی که در آن پیروز می‌شوید، شهرت شما را می‌سازد و تاثیری ماندگار بر دنیا خواهد گذاشت.

به نظر می‌رسد که عنصر شهرت همیشه در بخش بالایی سمت چپ صفحه‌ بازی درج شود و با کارهای مختلفی چون یافتن عجایب طبیعی، ساخت عجایب و شگفتی‌های جدید و یا تکمیل ماموریت‌ها و Questهای دریافتی از قبیله‌ها و تمدن‌ها کوچک، افزایش یابد. شاید جالب‌ترین نقش این عنصر در بازی Humankind تاثیر ماندگار آن بر دنیا باشد. در حال حاضر می‌دانیم که کسب شهرت کافی، یکی از راه‌ها و احتمالا تنها راه برای پیروزی در بازی است. منبعی کلی که سایر منابع در خدمت رسیدن به آن هستند.

humankind

پیش نمایش بازی Humankind | بشریت در انعکاس تاریخ

یکی دیگر از بخش‌های بازی که استودیوی Amplitude سعی در بهبود آن نسبت به آثار پیشین خود دارد، بخش مبارزات بازی هستند. زمزمه‌هایی مبنی بر وجود نبردها و انتخاب‌های تاکتیکی در بازی و اهمیت بالای آن‌ها در بازی وجود دارد. با توجه به گفته‌های سازندگان بازی، به نظر می‌رسد که با سیستم مبارزه‌ای مشابه با عناوینی چون Age of Wonders Planetfall روبرو خواهیم بود که در آن‌ها مبارزات در میدانی متفاوت از نقشه‌ی اصلی، دنبال می‌شوند. قدرت نبرد (Combat Strength) همچنان معیاری کلی از قدرت ارتش مخاطب نسبت به حریفش خواهد بود، اما امکان پیروزی علیه ارتش‌های قدرتمندتر با استفاده از تاکتیک‌ها نیز وجود دارد.

کسب شهرت کافی، یکی از راه‌ها و احتمالا تنها راه برای پیروزی در بازی است

بازی Humankind در قلب خود، همچنان اثری استراتژیک با المان‌های ۴X است و شباهت‌های زیادی با بازی‌های Endless و Civilization دارد. المان‌های معمول این بازی‌ها چون شادی مردم، پیشرفت در زمینه‌های مختلف تکنولوژیکی، گسترش مرزهای تمدن و درگیری‌های سیاسی و نظامی با دیگر تمدن‌ها، کشف عجایب و شگفتی‌های طبیعی و ساخت نمونه‌های نو در این بازی وجود دارند.

humankind

پیش نمایش بازی Humankind | بشریت در انعکاس تاریخ

در مجموع به نظر می‌رسد که در بازی Humankind تاکید فراوانی بر انتخاب‌ها و تاثیر آن‌ها بر داستان و دنیای اطراف وجود خواهد شد. این مفهوم بر روی کاغذ بسیار جذاب به نظر می‌رسد؛ باید منتظر ماند و دید که آیا سازندگان بازی می‌توانند بلندپروازانه‌ترین بازی استراتژیک ۴X تاریخ را بسازند، یا سقف بالا آرزوهایشان منجر به شکست آن‌ها خواهد شد. بازی Humankind در تاریخی نامعلوم در سال آینده منتشر خواهد شد.

دسته بندی
پیش نمایشکامپیوترمطالبمقالات

یک دیدگاه

مطالب مرتبط