هنوز تکلیف Google Stadia با خودش مشخص نیست

فروش یک سرویس استریم بازی، به معمایی پیچیده تبدیل شده است
google Stadia
Spectators look on during a Google keynote address announcing a new video gaming streaming service named Stadia that attempts to capitalize on the company's cloud technology and global network of data centers, at the Gaming Developers Conference in San Francisco, California, U.S., March 19, 2019. REUTERS/Stephen Lam - HP1EF3J1G72EW

کنفرانس Google Stadia Connect در نمایشگاه Gamescom 2019 بسیار سرد و ناامید کننده برگزار شد. حالا اگر گوگل به دنبال جذب هوادار به سرویس استریم بازی خود باشد، باید راهی برای ارائه‌ی یک تجربه‌ی جذاب‌ و متقاعد کننده پیدا کند.

رویداد Google بیشتر بر روی عناوین و بازی‌ها تمرکز داشت و بیشتر تایم مراسم به نمایش تریلرهایی اختصاص داده شده بود که هیچ یک از آن‌ها، برای مخاطبان تازگی نداشت. به نوعی، تبلیغات گوگل اصلاً با عقل جور در نمی‌آمد. آن‌ها از شما می‌خواستند تا بازی‌هایی را که قبلاً وجود داشتند را برای سرویسی خریداری کنیم که هنوز وجود ندارد ! به نظر می‌رسد که Google کار دشواری در متقاعد کردن کاربران برای خرید در سیستم استریم جدید خود خواهد داشت و کنفرانس اخیر آن‌ها نیز به این امر کمک زیادی نمی‌کند.

 

به نظر می‌رسد که Google کار دشواری در متقاعد کردن کاربران برای خرید در سیستم استریم جدید خود خواهد داشت و کنفرانس اخیر آن‌ها نیز به این امر کمک زیادی نمی‌کند

 

چرا باید در پلتفورم Google Stadia بازی کنیم؟

این سؤال، اساساً سؤال خوبی است که یک پاسخ خوب ندارد. ارزش پلتفورم Stadia به بازی‌هایی نیست که بر روی آن بازی می‌کنیم؛ بلکه به نحوه‌ی عملکرد و چگونگی ارائه‌ی این سرویس بستگی دارد. Google در اولین رویدادی که اقدام به معرفی این سرویس کرد، توضیحات زیادی را برای تشریح جزئیات این ایده ارائه داد اما بسیاری از این جزئیات، همچنان در حاله‌ای از ابهام قرار داشته و بسیاری از مخاطبان هیچ اطلاعی از کمپانی فروشنده‌ی بازی‌ها و علت این که چرا باید Stadia را به کنسول‌های سنتی ترجیح دهند، ندارند. کمتر کسی هم اکنون از ساختار مالی و نحوه‌ی درآمدزایی این سرویس از اطلاعات کافی برخوردار است.

فلسفه‌ی بنیادی سرویس Stadia ، این است که کاربران  بدون نیاز به خرید کامپیوترها یا کنسول‌های گرانقیمت، و بدون نیاز به دانلود کردن فایل‌ها و پچ‌های حجیم، می‌توانند از بالاترین کیفیت و جلوه‌های بصری بازی‌های ویدیویی در بستر استریم لذت ببرند. شما از طریق سرویس Google Stadia می‌توانید با استفاده از اکثر لوازم الکنرونیک خود از قبیل گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها و لپتاپ‌های سبک و قابل حمل، تمامی بازی‌های موجود در بستر Google Stadia را تجربه کنید. برای این کار، کافیست تنها به یک اینترنت پرسرعت متصل شوید.

در واقع محصولی که Google Stadia ارائه می‌کند، آزادی عمل است. سرویسی که اگر همانطور که تبلیغ شده عمل کند، می‌تواند یک اتفاق انقلابی در صنعت بازی‌های ویدیویی باشد.

 

مطالب مرتبط: شفاف سازی درباره‌ی شش باورغلط راجع به پلتفورم Google Stadia

 

 

در واقع محصولی که Google Stadia ارائه می‌کند، آزادی عمل است

 

مشخصاً این سرویس در ابتدای کار، نیازمند خرید بسته‌ها و باندل‌های ویژه‌ی خود خواهد بود. امکان خرید سرویس، یا حتی تجربه‌ی رایگان بازی‌های Google Stadia در کیفیت‌های پایین‌تر، مواردی هستند که در آینده به آن اضافه خواهند شد.

این سرویس در بحث فروش و مارکتینگ با چالش‌های جدی و دشواری مواجه است. چرا که بنا به تصور اکثر کاربران، اتصال اجباری به اینترنت و محدودیت‌هایی که به دنبال خود می‌آورد،  یک پوئن منفی برای آن بازی محسوب می‌شود. موضوعی که پایه و اساس پلتفورم Google Stadia را تشکیل می‌دهد. در واقع ایده‌ای که می‌تواند موجب کاهش فروش یک بازی شود، به عنوان عامل فروش یک پلتفورم مطرح شده است. از این رو، به نظر می‌رسد که گوگل برای متقاعد کردن کاربران، باید برنامه‌های خاصی را در ذهن داشته باشد. به خصوص وقتی می‌فهمیم، مبلغ ورودی برای استفاده از این سرویس ۱۲۹٫۹۹$ تعیین شده است.

شاید بزرگترین دشمن Google Stadia خود Youtube باشد

واقعیت جالب و قابل تأملی که درباره‌ی استریم در بستر یوتوب وجود دارد، این است که بسیاری از کاربران حتی نمی‌توانند ویدیویی معرفی سرویس Stadia در Gamescom 2019 را بدون لگ و با رزولوشن استاندارد لود کنند؛ چه برسد به این که قصد استریم بازی با رزولوشن‌های بالا را داشته باشند. Google مالک Youtube است و این سرویس سال‌هاست که به عنوان بسیتر اصلی استریم ویدیو در جهان محصوب می‌شود. اگر گوگل حتی نمی‌تواند از پس استریم ویدیوی معرفی سرویس Stadia  آن هم در رزولوشن پایین برآید، چطور می‌توان به آینده‌ی استریم بازی‌های ویدیویی امیدوار بود؟

 

اگر گوگل حتی نمی‌تواند از پس استریم ویدیوی معرفی سرویس Stadia آن هم در رزولوشن پایین برآید، چطور می‌توان به آینده‌ی استریم بازی‌های ویدیویی امیدوار بود؟

 

منتقدان این دیدگاه معتقدند که سرویس Stadia از پایه و اساس و دقیقاً برای این منظور طراحی شده است؛ و عملکرد یک محصول جدید ارتباطی با سرویس‌های قدیمی‌تری مانند YouTube ندارد. اما این ادعا، نمی‌تواند در این بحث مطرح شود. چرا که گوگل هم اکنون برای تبلیغ سرویس استریم بازی خود، از نحوه‌ی عملکرد YouTube در استریم زنده‌ی ویدیوها، به عنوان اساس و نمونه‌ای از نحوه‌ی عملکرد Stadia نام می‌برد.

توییت Ton Marks درباره‌ی ضعف کیفیت استریم کنفرانس Google

اطمینان دادن به مخاطبان درباره‌ی صحت عملکرد Stadia، به خوبی آنچه که از آن تبلیغ می‌شود و توضیح چگونگی کارکرد این سرویس به ساده ترین شکل ممکن، یکی از مهم ترین چالش‌هایی است که Google با آن مواجه است. آنچه که Stadia برای انجام آن تلاش می‌کند، موضوعی پیچیده است و تاکنون، شرکت‌های زیادی در مسیر ارائه‌ی امکان استریم بازی‌ها در قالب یک سرویس، نا موفق بوده‌اند. البته هیچ کدام از این شرکت‌ها، زیربنا و منابعی به بزرگی Google نداشته‌اند. با این حال، متقاعد ساختن کاربران قبل از امکان تجربه‌ی این سرویس، همچنان کار دشواری خواهد بود. این موضوع مهم‌ترین هدف Stadia در راستای مارکتینگ و تبلیغ آن بوده که گوگل تا به این‌جای کار در این مسیر موفق عمل نکرده است.

توییت Serkan Toto درباره‌ی مشکل پلتفورم Stadia

بازی‌هایی که قرار است در این بستر عرضه شود نیز از اهمیت بسیار بالایی برخورداراند. یک سرویس، بدون داشتن عناوین جذاب و مخاطب پسند، دوام نخواهد آورد. اما در حال حاضر تمرکز بر روی این بازی‌ها، هیچ کمکی به قانع کردن گیمرها برای هزینه کردن بر روی Stadia نخواهد کرد. نمایش تیزر و تریلر بازی‌هایی که قبلاً معرفی و عرضه شده‌اند، Stadia را قبل از آغاز کار، همچون یک سرویس قدیمی و از مد افتاده نشان می‌دهد. این استراتژی مطمئناً بهترین روش برای پر کردن سین برنامه‌ی کنفرانس Google در Gamescom 2019 نبوده است.

برای سرویسی که قرار است علاوه بر قیمت بازی‌هایی که تنها در Stadia قابل استفاده هستند، به صورت ماهیانه از کاربران خود هزینه دریافت کند، لیست بازی‌ها، نمی‌تواند نگرانی و اولویت اصلی طرفداران آن بوده باشد.

نگرانی اصلی گوگل، در حال حاضر باید بر روی عملکرد بهتر رقیبان خود در حوزه‌ی استریم بازی‌های ویدیویی متمرکز شده باشد. در کامنتی که یکی از کاربران در حین اجرای کنفرانس Google در نمایشگاه Gamescom 2019 می‌نویسد، به نکات قابل توجهی درباره‌ی جایگاه کنونی Google و Microsoft در حوزه‌ی استریم بازی‌های ویدیویی پرداخته شده است:

“ایده‌ی مایکروسافت برای ارائه‌ی یک سرویس استریم رایگان از طریق کنسول‌های خانگی و بر روی بازی‌هایی که قبلاً برای آن خریداری کرده ایم، برای یک کاربر نوعی مثل من، بسیار جذاب‌تر از ایده‌ی گوگل به نظر می‌رسد. من دوست ندارم بر روی پلتفورمی که همین دیروز معرفی شده و هیچ تاریخچه و اعتباری ندارد، هزینه کنم و دوست دارم مطمئن باشم که اگر روزی ایده‌ی استریم بازی با شکست مواجه شد، هنوز دستگاهی داشته باشم که بتوانم از بازی‌های خریداری شده‌ی خود به صورت آفلاین استفاده کنم. اگر روزی ارائه‌ی سرویس Stadia متوقف شود، چه چیزی عاید کاربران خواهد شد؟ کاربران Stadia کاملاً وابسته به وجود این پلتفورم مجازی هستند. بدترین اتفاق در سرویس مایکروسافت شاید این باشد که اگر سرعت اینترنت من ضعیف بود، می‌توانم خود به صورت آفلاین بازی کنم. اگر چنین مشکلی در سرویس گوگل به وجود آید، عملاً هیچ کاری از دست شما ساخته نیست.”

 

اگر روزی ارائه‌ی سرویس Stadia متوقف شود، چه چیزی عاید کاربران خواهد شد؟ کاربران Stadia کاملاً وابسته به وجود این پلتفورم مجازی هستند

 

در حال حاضر، سرویس Google Stadia از چند بازی محدود با زمان‌ انتشار نامعلوم پشتیبانی می‌کند. و ما شناخت خوبی از تاریخچه‌ی توقف سرویس‌های ناموفق Google داریم. توجه داشته باشید، که هنوز می‌توان بازی‌های Xbox 360 را تجربه کرد. با این که مایکروسافت فعالیت‌های خود را در این کنسول، به طور کلی متوقف کرده است. اما اگر روزی گوگل تصمیم به توقف ارائه‌ی سرویس Stadia اقدام کند، دیگر کار تمام است.

اگر ایده‌های مایکروسافت و سونی برای استریم بازی‌های ویدیویی، شامل نسخه‌هایی که کاربران قبلاً خریداری کرده اند نیز باشد، باید گفت که سرویس Google Stadia در مقابل آن‌ها شانسی برای موفقیت ندارد. هر دو طرف، از نحوه‌ی کارکرد این سیستم مطلع اند، اما گوگل اصرار دارد به زبان خود این ایده را اجرا کند.

 

اگر ایده‌های مایکروسافت و سونی برای استریم بازی‌های ویدیویی، شامل نسخه‌هایی که کاربران قبلاً خریداری کرده اند نیز باشد، باید گفت که سرویس Google Stadia در مقابل آن‌ها شانسی برای موفقیت ندارد

 

البته احتمال این هم وجود دارد که توسعه دهندگان Google Stadia هنوز بر روی نحوه‌ی درآمدزایی و فروش‌ سرویس و بازی‌های خود به تصمیم نهایی نرسیده باشند و هزینه‌ی اولیه‌ی ۱۲۹٫۹۹ دلاری اعلام شده نیز تنها برای محدود کردن جامعه‌ی آماری کاربران برای تست عملکرد سرورهای خود باشد. پراختن به بازی‌های Stadia در این مرحله از کار، ممکن است در نگاه اول، تصمیمات گوگل را احمقانه جلوه دهد اما فکر نمی‌کنم در ابتدای کار، راهی به جز تجربه‌ی رایگان این سرویس برای ترغیب مخاطبان، وجود داشته باشد.

همانطور که قبلاً هم به آن اشاره شد، ترغیب کاربران برای استفاده از این سرویس، و متقاعد کردن آن‌ها برای پرداخت هزینه‌های ماهیانه، دو مورد از مهم‌ترین چالشی‌هایی است که Google با آن مواجه است. گوگل تا به این جای کار، به جای نگرانی درباره‌ی پرداخت هزینه‌های کاربران، به بازی‌ها و ویژگی‌های جانبی این سرویس تمرکز داشته است. این کمپانی مطمئناً هیچ دغدغه‌ی مالی خاصی ندارد و از طرفی عجله‌ای هم برای معرفی سرویس خود نخواهد داشت. لذا اگر موفقیت در اجرای این ایده به زمان بیشتری نیاز داشته باشد، مشخصاً مسیر طولانی تر را انتخاب خواهد کرد.

Google Stadia یک ایده‌ی جالب و قابل توجه است که پتانسیل زیادی در آن به چشم می‌خورد. اما تمرکز Google بر روی بازی‌های غیر انحصاری، اینطور تداعی می‌کند که این کمپانی، حرف زیادی برای گفتن نخواهد داشت. راه‌های زیادی برای جلب توجه مخاطبان به سمت این سرویس وجود دارد او کنفرانس چند روز پیش Google مطمئناً یکی از این راه‌ها نبوده است.

 

مطالب مرتبط: Google Stadia | هرچه که باید درباره‌ی پلتفرم گوگل استیدیا بدانید

دسته بندی
Gamescom 2019استیدیاپلتفرم هامطالبمقالات

یک دیدگاه

مطالب مرتبط