نقد و بررسی بازی Gears 5 | گیرها نمی‌میرند

Gears 5 با بخش داستانی بهبود یافته و بخش چندنفره‌ی مثال زدنی خود، بازگشتی قدرتمند داشته است.
Gears
Gears 5

سری Gears of War یکی از تاثیرگذارترین فرنچایزهای نسل پیش بوده و تاثیر بسزایی در شوترهای سوم شخص داشته است. درست است که سری Gears of War مکانیزم کاورگیری و نشانه‌گیری از روی شانه را اختراع نکرده است، اما در همه‌گیر شدن آن نقش اصلی را داشته. بازی GoW 3 پایانی باشکوه بر یک سه‌گانه‌ی اسطوره‌ای بود و همین، کار را برای استودیوی تازه تاسیس Coalition سخت کرد. یکی از دلایل شکست بازی Gears 4 سایه‌ی سنگین عناوین قبلی روی آن بود، حال این استودیو از اشکالات بازی پیشین خود درس گرفته و سعی در پوشش آن‌ها داشته است، اما این که چقدر در این کار موفق بوده نیاز به بررسی دارد. با نقد و بررسی بازی Gears 5 با پی‌اس آرنا همراه باشید.

جوخه‌ی دلتا بازمی‌گردد

Gears

جوخه‌ی Delta باز می‌گردد

 

یکی از دلایل شکست بازی Gears 4 سایه‌ی سنگین عناوین قبلی روی آن بود

 

اتفاقات بازی در ادامه‌ی حوادث نسخه قبل روایت می‌شود، جایی که نیروهای Swarm مادر کِیت (Kait) را تسخیر کرده بودند، و کیت در راه نجات مادرش، مجبور به کشتن او شد. اکنون کیت حال خوشی ندارد و سردردهای عجیبش او را عذاب می‌دهند درحالی که او دلیل این سردردها را نمی‌داند. سیاره‌ی Sera در خطر نابودیست و جوخه‌ی دلتا دوباره به میدان آمده تا جلوی نیروهای Swarm را بگیرد. حال کیت از یک طرف به دنبال رازگشایی از گذشته‌ی خود است و از طرفی دیگر باید همراه با یاران خود، جلوی نابودی سیاره را بگیرد. نمای کلی داستان بازی ساده به نظر می‌رسد و همین سادگی یکی از نقاط قوت آن است. شخصیت‌های بازی پرداخت مناسبی دارند و شما در طول بازی با جنبه‌های مختلف شخصیت آن‌ها آشنا می‌شوید. مخصوصا این که اگر بازی را در نقش کیت ادامه دهید، با او و شرایطی که دارد راحت‌‌تر ارتباط برقرار می‌کنید.

داستان بازی از ۴ بخش تشکیل شده است که بخش اول نقش Prologue داستان را دارد و ما را در نقش JD پسر مارکوس فینکس قرار می‌دهد. در این بخش، شما به درخواست Baird برای شلیک کردن ماهواره‌ای به فضا و برگرداندن سلاح دهشتناک Dawn of War به یک منطقه مخروبه می‌روید، در حالی که وزیر کشور از این ماجرا خبر ندارد و اگر بفهمد اصلا عواقب خوشی در انتظارتان نخواهد بود. با این حال در انتهای مرحله با فداکاریی که از JD می‌بینید، موفق به پرتاب این ماهواره می‌شوید و به مقر فرماندهی COG برمی‌گردید. JD پروتاگونیست نسخه چهارم سری بود، اما در نسخه‌ی پنجم نقش او در همین ابتدای بازی تمام می‌شود و بخش اول بازی با پایانی سورپرایز کننده، پایه‌ی تغییر شخصیت اصلی آن را بنا می‌نهد.

در بخش دوم، ۴ ماه از ماموریت اول بازی گذشته است و شما در نقش کیت به عنوان سفیر COG به خانه‌ی او بازگشته‌اید. اینجا دقیقا جاییست که جادوی عجیب استودیوی Coalition اثر خود را می‌گذارد. وقتی صحبت از یک بازی Gears of War می‌شود، شما انتظار صحنه‌های شلوغ و طراحی مراحل نفس‌گیر را دارید، اما Gears 5 چیزی بیشتر از این است. در این بازی شما دیگر برای رسیدن به مقصد ماموریتتان عجله ندارید و در عوض می‌خواهید که در محیط بازی به گشت و گذار بپردازید. البته در کنار این گشت و گذار همچنان شاهد صحنه‌هایی پر از انفجار و پرواز گلوله‌ها هستیم، اما اضافه شدن المان‌های ماجراجویی، لایه‌ای جدید از گیم‌پلی را به آن تزریق کرده است.

Gears 5

در Act 2 بازی Gears 5، دل و کیت به عنوان سفیر COG به ماموریتی برای گرفتن متحدان بیشتر می‌روند.

در همین مرحله، مردمِ روستایی که کیت و دل (Del) به آن سر زده‌اند تا آن‌ها را از خطر Swarm مطلع کنند و سعی در نجات آن‌ها دارند، می‌توانید نگاه سنگین مردم بر روی خود را حس کنید. مردمی که دل خوشی از نیروهای COG ندارند، نیرویی که اکنون کیت جزوی از آن است. مانند این جزئیات ریز داستانی در بازی باز هم پیدا می‌شود و به فضاسازی، شخصیت‌پردازی و انتقال جو بازی به مخاطب تاثیر بسزایی دارند.

 

در کل داستان بازی با وجود حفره‌هایی کوچک و پایانی نصفه و نیمه، عملکرد قابل قبولی را ارائه می‌دهد و تناسب مناسبی بین تراژدی و کمدی—با وجود سطحی بودن آن، ایجاد می‌کند.

 

در این میان، بازی سعی در جای دادن یک شرورِ فرعی اما جذاب را دارد و تا حدی موفق می‌شود. ایده‌ی یک شرورِ هوش مصنوعی چیز جدیدی نیست و مثال‌های بسیاری از آن دیده‌ایم و همین باعث کمرنگ شدن نقش این شرور می‌شود. اما با این حال به دلیل صحنه سازی‌های قبل از ملاقات با این فرد و در واقع ساختن یک شبه ترسناک از او، به شخصیت پردازیش کمک کرده است و وقتی با خودش روبرو می‌شوید، می‌توانید شرارت او را لمس کنید. بجز این بازی یک شرور اصلی دارد که به دلیل اسپویل داستان چیزی از او نمی‌گویم، اما همینقدر بدانید که اصلا به اندازه کافی به او پرداخته نشده است و ظاهرا این مورد به بازی بعدی سری موکول شده.

در کل داستان بازی با وجود حفره‌هایی کوچک و پایانی نصفه و نیمه، عملکرد قابل قبولی را ارائه می‌دهد و تناسب مناسبی بین تراژدی و کمدی—با وجود سطحی بودن آن، ایجاد می‌کند.

موج‌ها تمام نمی‌شوند!

Gears

موج‌ها تمام نمی‌شوند

با این که داستان سری GoW به استثنای نسخه چهارم، همیشه یکی از نقاط قوتش بوده است، اما این گیم‌پلی بازی بود که نام آن را بر سر زبان‌ها انداخت. طراحی مراحل نفس‌گیر و استفاده‌ی مناسب از المان‌های سبک شوتر سوم شخص مانند کاور گیری و سیستم نشانه‌گیری از شانه، همگی امضای سری Gears of War هستند. نسخه‌ی پنجم این سری نیز از این قائله مستثنا نیست و اکشنی نفس‌گیر اما کمی تکراری را در بخش داستانی تحویل شما می‌دهد. یکی از مشکلات نسخه‌ی چهارم، تکراری بودن بیش از حد مبارزات بازی بود، به طوری که موج بعد از موج دشمنان تکراری بازی را می‌دیدیم که به سمت ما هجوم می‌آوردند. این رویه در این بازی نیز حضور دارد، اما به لطف طراحی مراحل درست، تنوع دشمنان و سلاح‌ها و صد البته حضور جک (Jack) کمرنگ‌تر شده است. در این نسخه نیز باید از نقطه‌ی A به نقطه‌ی B بروید و در این بین یا دشمنانی که در آن منطقه حضور دارند را بکشید و یا از منطقه‌ای دفاع کنید. با این حال، وجود اسلحه‌های متفاوت و کارآمد به همراه طراحی مراحل خوب، استراتژی‌های مختلفی را در اختیار شما قرار می‌دهد، برای مثال می‌توانید برای اولین بار در سری دشمنان خود را آهسته و بی سر و صدا بکشید. مبارزه با غول‌های بازی بسیار کم تعداد هستند و در کل سه غول منحصر به فرد در آن حضور دارد. البته با این که تعداد آن‌ها بسیار ناچیز است، از طراحی مبارزه‌ی هیجان انگیز اما ساده‌ای بهره می‌برند و به لطف شرایط محیطی مانند صحنه‌های تخریب، و تعقیب و گریز جذاب جلوه داده شده‌اند.

 

طراحی مراحل نفس‌گیر و استفاده‌ی مناسب از المان‌های سبک شوتر سوم شخص مانند کاور گیری و سیستم نشانه‌گیری از شانه، همگی امضای سری Gears of War هستند.

 

Gears

وسیله‌ی نقلیه‌ی Skiff

با وجود اسلحه‌ها و دشمنان جدید، پررنگ‌ترین تغییر بازی اضافه شدن بخش جهان باز و گشت و گذار در جهان بازی از طریق استفاده از وسیله‌ای‌ به نام Skiff است. این وسیله‌ی نقلیه حسی مانند موج سواری روی آب را به مخاطب منتقل می‌کند و واقعا گشت و گذار در جهان بازی را لذت بخش می‌سازد. با این حال وقت زیادی را روی Skiff صرف نمی‌کنید و صرفا یک استراحت لذت بخش بین مراحل پرتنش بازیست.

 

با وجود اسلحه‌ها و دشمنان جدید، پررنگ‌ترین تغییر بازی اضافه شدن بخش جهان باز و گشت و گذار در جهان بازی از طریق استفاده از وسیله‌ای‌ به نام Skiff است.

 

همچنین اگر این بازی را در درجه سختی Insane یا Experienced تجربه کنید، باید منتظر ۱۵ ساعت گیم‌پلی چالش‌برانگیز و اکشنی نفس‌گیر باشید. البته روشی که استودیوی سازنده از آن برای سخت‌تر کردن بازی استفاده کرده، ساده‌ترین راه حل برای این کار است. ضربات دشمن آسیب بیشتری وارد می‌کنند و دشمنان سخت‌تر می‌میرند.  البته اگر با دوستانتان از بخش Co-Op بازی استفاده کنید، از سختی بازی تا حد زیادی کاسته می‌شود. حال اگر سازنده سعی در تزریق چالش به بازی دارد، به علاوه‌ی این روش‌های ساده باید هوش مصنوعی بازی را بهبود بخشد. با این حال هوش مصنوعی Gears 5 ضعیف نیست، دشمنان سعی در دور زدن شما و جای‌گیری بهتر نسبت به مکانتان دارند و از نارنجک‌ها و سلاح‌هایشان بیشترین استفاده‌ی ممکن را می‌برند. در کل مبارزات بازی Gears 5 با وجود تکراری بودن، به لطف موارد ذکر شده همیشه لذت بخش و نفس‌گیر است و می‌توانید انتظار چندین ساعت تجربه‌ی چالش‌برانگیز را داشته باشید.

Gears

سارا کانر از فیلم ترمیناتور در مد Versus Arcade بازی Gears 5

بخش داستانی سری GoW تنها یک روی داستان است و روی دیگر آن، بخش چندنفره‌ی‌ِ آن است. بخشی که استودیوی Coalition مدهای اصلی بازی مانند Versus و Horde را بهبود بخشیده است و همچنین دو مد جدید به آن افزوده است. شاید جالب‌ترین مد اضافه شده به بخش چند نفره، مد Versus Arcade باشد. همیشه افرادی هستند که به بخش چندنفره‌ی شاتگان محور Gears اعتراض می‌کنند و سازندگان بازی نیز صدای آن‌ها را شنیده‌اند. در مد Versus Arcade دیگر خبری از ست تجهیزات پیشفرض بازی یعنی یک Lancer و یک Gnasher نیست و در عوض شما با لیستی از شخصیت‌های بازی، هر کدام با ست تجهیزات متفاوت روبرو هستید که هیچ‌کدام شاتگانی در اختیار ندارند. در عوض، هر کدام از این شخصیت‌ها می‌توانند سلاح‌های متفاوت و قدرتمند بازی را که عموما منحصر به خود آن شخصیت‌هاست، خریداری کنند. این المان شبیه خرید سلاح‌ها در بازی FPS کلاسیک، کانتر استرایک است. شما با کشتن هر فرد یک اسکلت بدست می‌آورید و اگر این اسکلت‌ها به تعداد مشخصی رسیدند می‌توانید سلاح مشخص شده برای آن شخصیت را خریداری کنید. این مد یکی از سرگرم‌کننده‌ترین بخش‌های بازی و بهترین انتخاب برای افرادی‌ست که خیلی به بخش چندنفره کلاسیک بازی علاقه ندارند.

 

مد Versus Arcade یکی از سرگرم‌کننده‌ترین بخش‌های بازی و بهترین انتخاب برای افرادی‌ست که خیلی به بخش چندنفره کلاسیک بازی علاقه ندارند.

 

تغییر بزرگ دیگر در بخش چندنفره، اضافه شدن یار همیشگیتان به لیست شخصیت‌های قابل بازی در بخش Horde است. اکنون در این مد می‌توانید به عنوان Jack به بازی بپردازید و یک نوع گیم‌پلی کاملا متفاوت را تجربه کنید. جک در واقع نقش یک شخصیت ساپورت در این بخش را بر عهده دارد و لایه‌ای کاملا متفاوت و جدید به آن اضافه می‌کند. شما با استفاده از لیزر او می‌توانید به دشمنان آسیب برسانید و یا هم‌تیمی‌های خود را Heal کنید. همچنین می‌توانید برای آن‌ها مهمات و سلاح‌ بیاورید. اما جالب‌ترین بخش بازی با جک، قابلیت نهایی اوست. شما می‌توانید برای مدتی محدود در کالبد یک دشمن وارد شوید و از پشت به دشمنانتان خنجر بزنید. در کل با استفاده از جک می‌توانید استراتژی‌های بسیار متفاوتی را در بازی پیاده کنید و اضافه کردن او یکی از بهترین تصمیم‌های تیم سازنده بوده است. مد Escape نیز یک بخش کاملا جدید است که برای افرادی ساخته شده که وقت بازی کردن Horde را ندارند و می‌خواهند یک مد PvE چالش برانگیز به سبک Gears را تجربه کنند.

گِیرزی زیبا، کارایی بی‌همتا

Gears

گرافیک زیبای بازی

 

بازی Gears of War یک دست آورد گرافیکی برای Microsoft، Xbox و تیم سازنده است.

 

بازی Gears of War یک دست آورد گرافیکی برای Microsoft، Xbox و تیم سازنده است. اگر بخواهیم از کلمه انقلابی استفاده کنیم، اغراق نکرده‌ایم. این بازی با نرخ فریم ۶۰ فریم در ثانیه در رزولوشن ۴K بر روی Xbox One X اجرا می‌شود، که با توجه به بافت‌ها، نور پردازی، سایه پردازی و دیگر جزئیات گرافیکی که می‌بینیم، یک عنوان انقلابیست. همینطور این بازی در رزولوشن ۱۰۸۰ در نرخ فریم ۳۰ فریم در ثانیه بر روی کنسول Xbox One S اجرا می‌شود که باز هم با توجه به میزان جزئیات بازی شگفت‌انگیز است. البته این عنوان از یک تکنولوژی تغییر رزولوشن پویا استفاده می‌کند تا بتواند نرخ فریم را ثابت نگه دارد و همچنین به گرافیک بازی صدمه‌ای نزند. Gears 5 یکی از بهترین پورت‌ها برای پلتفرم PC است و بنچمارک‌ها نشان از کارکرد فوق‌العاده‌ی بازی می‌دهند. میزان تنظیمات گرافیکی که در اختیار شماست، شگفت‌انگیز است. در کل Gears 5 یکی از زیباترین و روان‌ترین بازی اکشن سوم شخصیست که روی Xbox One X یا PC های قدرتمند تجربه خواهید کرد.

وظیفه‌ی تنظیم موسیقی بازی بدست آهنگ ساز معروف، رامین جوادی است که احتمالا او را از طریق سریال Game of Thrones می‌شناسید. او همانطور که انتظار می‌رفت به خوبی از عهده‌ی فضاسازی بازی برآمده و موسیقی بازی نقش بسیار مهمی در انتقال فضا و جو بازی به مخاطب را دارد، او همچنین ریزه کاری‌هایی مانند استفاده از موسیقی GOW 2 در حین نزدیک شدن به New Hope را در بازی جای داده است و این کار در واقع ادای احترامی به طرفداران حقیقی بازی است.

در کل بازی Gears 5 یکی از بهترین عناوین در سری است که بخش چندنفره‌ی فوق‌العاده‌اش، مشکلات کوچک گیم‌پلی بخش داستانی را پوشانده و همچنین تجربه‌ی بخش داستانیش بسیار لذت‌بخش و چالش‌برانگیز است، چه تنهایی با کیت در سفر خطرناکش همراه شوید و چه با دوستانتان به جنگ Swarm ها بروید.

Gears 5
8
Gears 5
نقاط قوت
  • گان‌پلی فوق‌العاده لذت‌بخش و تنوع خوب اسلحه‌های بازی
  • شخصیت پردازی خوب و پرداخت مناسب به همه‌ی شخصیت‌های بازی، حتی جک
  • گرافیک فنی و هنری خارق‌العاده بازی
  • یکی از بهترین پورت‌های پلتفرم PC
  • فضاسازی مناسب توسط موسیقیِ رامین جوادی
  • بخش چندنفره درخور نام سری، وجود مدهای جدید و بهبود مدهای قدیمی
نقاط ضعف
  • پایان ناتمام داستان بازی
  • طراحی مراحل تکراری
  • تعداد پایین باس‌های بازی
  • کمبود تنوع در دشمنان
  • میان‌پرده‌های طولانی و نسبتا زیاد بازی ممکن است مخاطب را خسته کند
  • خوب
    8
دسته بندی
ایکس باکسترندکامپیوترمطالبمقالاتمنتخب سردبیرنقد و بررسی بازی

یک دیدگاه

مطالب مرتبط