بازی No Man’s Sky در مدت ۵ سالی که از عرضهی آن میگذرد با واکنشهای متفاوتی روبرو شده است. در سال ۲۰۱۵، یک سال پیش از عرضهی رسمی بازی، No Man’s Sky یکی از هیجانانگیزتری و مورد انتظارترین آثار دنیای سرگرمی بود که هایپ فراوانی را به دنبال خود میکشید. ویژگیهای مختلف این بازی چون قابلیت گشت و گذار بدون مانع در فضایی نامحدود، گرافیک زیبا و حضور سازندهی بازی، Sean Murray، در برنامهی تلویزیونی The Late Show with Stephen Colbert و ادعای او مبنی بر وجود ۱۸ هزار میلیارد سیاره در بازی، انتظارات از No Man’s Sky را بسیار بالا برده بود. با این حال هنگامی که این بازی در سال ۲۰۱۶ عرضه شد، به هیچ وجه نتوانست انتظارات مخاطبان را برآورده کند. گرافیک بازی بسیار ضعیفتر از نمایشهای تبلیغاتی آن بود، گیمپلی بیش از حد تکراری و حوصله سربر بود و نبود بخش چند نفره قیمت ۶۰ دلاری آن را زیر سوال میبرد.
امروز و پس از شش به روز رسانی بزرگ و بیش از ۷۰ پچ، واکنشها نسبت به بازی No Man’s Sky کاملا تغییر کردهاند. استودیوی Hello Games همزمان با عرضهی به روز رسانیهای رایگان برای این بازی در حال کار بر پروژهی بعدی خود است و در این میان مخاطبان نیز در حال کشف سیارات جدید و سفر به مرکز جهان هستی هستند. میزان رضایت مخاطبان این بازی به حدی از آن زیاد است که برای تشکر از سازندگان بیلبوردی تهیه و نصب کردهاند. اگر برای شروع یا بازگشت به این بازی شک دارید، ادامهی این مطلب که در آن به ویژگیها و بهبودهایی که در این بازی از مدت زمان عرضهی آن در آن ایجاده شده پرداختهایم، شما را در این تصمیم یاری خواهد کرد.
نسخهی اولیهی بازی No Man’s Sky بسیار محدود بود. آن بازی مجموعهای از سیارات خالی بود که تنها به درد به دست آوردن منابع میخوردند. دو به روز رسانی ابتدایی بازی (که Foundation و Path Finder نام داشتند) این سیارات را از صخرههایی متروک به خانههایی زنده تبدیل کردند. به روز رسانی Foundation مکانیزم ساخت و ساز پرجزییاتی را به بازی اضافه کرد که تا بلوغ و بهبود آن تا امروز نیز ادامه داشته تا جایی که منجر به خلق سازههایی جالب و متفاوت توسط برخی از مخاطبان شده است. Baseهای مخاطبان در این بازیها شامل پورتالها، ترمینالهای فروشگاههای مختلف و مزارعی از منابع مختلف میشوند. شما می توانید گروهی عجیب از بیگانگان را در Base خود نگهداری کنید و آنها نیز بر طبق داستان خود شما را همراهی خواهند کرد.
آیتمهای زیادی برای ساخت و ساز Baseها وجود دارند و پس از به روز رسانیهای بعدی بازی No Man’s Sky امکان ساخت آن در زیر آب نیز فراهم شده است. این بهبودهای بزرگ علاوه بر افزودن محتوای بیشتر به بازی، راهی برای شخصیسازی دنیای آن به مخاطب میدهند. البته خانهی شما اجباری به ثابت ماندن در یک سیاره ندارد و شما میتوانید از کشتیهای فضایی برای این منظور استفاده کنید. به روز رسانیهای متمادی امکان به کار گیری کشتیهای فضایی کوچکتر و ساخت ارتشی شخصی از سفینههای فضایی را فراهم کردند.
به روز رسانی Pathfinder نیز مجموعهای از وسایل نقلیه را برای انتقالهای طولانی در سطح یک سیاره به بازی No Man’s Sky اضافه کرد. در به روز رسانی Abyss زیر دریاییها نیز به بازی افزوده شدند. تغییرات ایجاد شده در سیستم حرکتی بازی جمعاوری منابع را به عملی جذاب و سرگرمکننده تبدیل کرده است. این به روز رسانیها همچنین چهار حالت جدید را به بازی اضافه کردهاند که هر کدام جذابیتهای خاص خود را دارند. مخاطبان اکنون میتوانند از بین حالت عادی، حالت خلاقانه (که ساخت و ساز در آن بسیار آسانتر است)، حالت بقا که درجهی سختی بازی را افزایش میدهد و حالت Permadeath که مرگ دائمی را به بازی اضافه میکند یکی را انتخاب کنند.
این دو به روز رسانی محتوای فراوانی را به بازی No Man’s Sky اضافه کرده و از خستهکننده بودن آن تا حد زیادی کاستند. با این حال همهی این موارد صرفا فرعی به نظر رسیده و خبری از هدف در جهان عظیم این بازی نبود. با عرضهی به روز رسانی Atlas Rises، این بازی به هدفمندی مورد نیاز خود رسید. این به روز رسانی داستانی طولانی را با مراحل به خصوص و انتخابهای مختلف به بازی اضافه کرد. این مسئله ممکن است برای بسیاری از افرادی که تنها در ابتدای عرضه به تجربهی No Man’s Sky پرداخته و به سرعت از آن ناامید شدند جالب باشد، اما حالت داستانی محتوای فراوانی به بازی اضافه کرده و به مسائلی میپردازد که پیش از عرضهی بازی به آنها اشاره میشد. این داستان با دریافت تماسی از جانب یک مسافر تنها آغاز شده و به موضوعات حساسی چون تنهایی و ذات جستجوگر انسان میپردازد.
البته اضافه شدن حالت داستانی به معنی رستگاری این بازی نیست. بسیاری از مراحل داستانی میتوانند تکراری و خستهکننده شوند و مخاطبانی که علاقهی چندانی به Lore ندارند از تجربهی آن لذت نخواهند برد. با این حال اضافه شدن انتخابهای اخلاقی داستانی به عنوانی که در ابتدا تنها محدود به حفاری میشد بهبود قابل تحسینی است.
سه به روز رسانی بعدی در راستای ایجاد حس زندگی در دنیا و شخصیتهای بازی عرضه شدند. به روز رسانی بعدی دوربین سوم شخص و قابلیت شخصیسازی قهرمان بازی را به No Man’s Sky اضافه کرد. اکنون شخصیت تحت کنترل مخاطب جستجوگری بیچهره نبوده و مخاطب میتواند با انتخاب لباسها، رنگها و یکی از نژادهای پنجگانهی بازی به او هویت ببخشد. علاوه بر این بخش چند نفره به بازی اضافه شد که همزمان به چهار نفر اجازهی جستجو در دنیای بازی را میداد.
بحث بخش چند نفره در این بازی کمی جنجالی است. Sean Murray در سال ۲۰۱۴ در مصاحبه با مجلهی Game Informer ادعا کرده بود که بازی No Man’s Sky با وجود عدم برخورداری از بخش چند نفره، به مخاطبان قابلیت دیدن یکدیگر را خواهد داد. این مسئله مدت کوتاهی پس از عرضهی بازی رد شد به طوری که دو مخاطبی که به طور همزمان در یک نقطه از یک سیاره ایستاده بودند هیچگونه اثری از حضور یکدیگر مشاهده نمیکردند. استودیوی Hello Games از آن زمان مرتبا در حال کار بر ایجاد یک تجربهی مناسب از بخش چند نفره بوده است. آنها حتی توضیحی برای پدیدهی ذکر شده در Lore بازی گنجاندند. همهی این موارد منجر به ساخت بخش چند نفرهی کنونی بازی شد.
به روز رسانی Abyss نیز زندگی زیر آب را به بازی No Man’s Sky اضافه نمود. اکنون محیطهایی کامل و شگفتانگیز، سیستم مراحل مخصوص و قابلیت ساخت ساز زیر آب در بازی وجود داشت. اگر گشتن در فضای بیکران شما را نمیترساند، میتوانید در اقیانوسهایی عظیم و ناشناخته به جستجو بپردازید. آخرین به روز رسانی بازی نیز، Visions، عمدتا بر ویژگیهای ظاهری تمرکز داشته و جلوهی سیارات را بهبود بخشیده است.
تمام اینها ما را به آخرین مجموعه از به روز رسانیهای بازی No Man’s Sky میرسانند. این مجموعه Beyond نام داشته و از سه به روز رسانی بزرگ تشکیل میشود. با این حال هنوز تاریخ انتشار آن مشخص نیست و تنها دو مورد از آنها مشخص شدهاند. با توجه به نام این به روز رسانیها، به نظر میرسد که باید شاهد ایجاد تغییرات هیجانانگیزی در گیمپلی بازی باشیم. نخست به نظر میرسد که بخش چند نفره به طرزی گسترده و کامل در No Man’s Sky Online شکل خواهد گرفت. به جای محدود کردن بازی به چهار بازیکن، اکنون تمامی مخاطبان میتوانند یکدیگر را دیده و با هم تعامل داشته باشند. به این حال سازندگان بازی از اشتباهات گذشتهی خود درس گرفته و در ایجاد انتظارات از خود بسیار محتاط هستند. آنها این به روز رسانی را بسیار بزرگ خطاب کرده اما اعلام کردهاند که بازی No Man’s Sky یک عنوان MMO نیست. تنها اطلاعات رسمی موجود در حال حاضر رایگان بودن و نبود Microtransactionها در ان را تایید میکنند. دومین به روز رسانی نیز ویژگیهای بزرگی به گیمپلی بازی در قالب No Man’s Sky VR اضافه خواهد کرد. این به روز رسانی برای PS VR و Steam VR منتشر شده و به نظر میرسد که بتواند مخاطبان را به طرز مناسبی در خود غرق کند.
بازی No Man’s Sky به طرز مداومی در حال پیشرفت است و به نظر نمیرسد که به این زودیها شاهد توقف آن باشیم. الان بهترین زمان ممکن برای آغاز یا بازگشت به این بازی است. کیفیت پچهای بازی و به روز رسانیهای آن ساختار و محتوای فراوانی به آن افزوده و در آینده حجم بیشتری از محتوا برای آن عرضه خواهد شد. اگر شما هم از کسانی بودید که در ابتدا از این بازی ناامید شدید، بهتر است فرصتی دوباره به آن داده و در فضای بیکران آن غرق شوید.