بتمن و سوپرمن در برابر پرده نقره ای | بررسی مشکلات فیلم های دی سی

چه منتقدان و چه مخاطبان، آثار سینمایی DC را نسبت به فیلم‌های کمپانی Marvel ضعیف‌تر و درجه دو توصیف می‌کنند
دی سی
بتمن و سوپرمن در برابر پرده ی نقره ای | بررسی مشکلات فیلم های دی سی

اگر طرفدار دنیای کمیک ها باشید، بدون شک با کمپانی دی سی آشنایی دارید. خانه‌ی برخی از مشهورترین ابرقهرمانان دنیای سرگرمی چون بتمن و سوپرمن که در طی سال‌ها توانسته برخی از برترین و جذاب‌ترین داستان‌های این صعنت را ارائه دهد. با این حال، کمپانی DC در دنیای سینما نتوانسته آن طور که باید به مقبولیت و موفقیت دست یابد و چه منتقدان و چه مخاطبان، آثار سینمایی دی سی را نسبت به فیلم‌های کمپانی Marvel ضعیف‌تر توصیف می‌کنند. با این حال هیچ‌کدام از این شکست‌های متعدد منجر به ناامیدی این کمپانی نشده و همچنان شاهد تولید آثار سینمایی با الهام از شخصیت‌های محبوب این کمپانی هستیم.

فیلم‌های دی سی پس از موفقیت نسبی فیلم Wonder Woman‌، تا حدی وضعیت بهتری پیدا کردند. این استودیو به کلی فاجعه‌ی فیلم Justice League و آثار بد دیگرش را نادیده گرفت و با عرضه‌ی دو اثر موفق Aquaman و Shazam! به بهبود وضعیت فیلم‌های خود ادامه داد. حال طرفداران این شخصیت‌ها، شکست‌ها و اشتباهات گذشته‌ی استودیوهای فیلم‌سازی DC را فراموش نکرده و از بیراهه رفتن مجدد آن‌ها نگران هستند.

دی سی

بتمن و سوپرمن در برابر پرده ی نقره ای | بررسی مشکلات فیلم های دی سی

هنری کویل (Henry Cavill) بازیگر نقش سوپرمن در دنیای سینمایی DC (یا DC Extended Universe)، یکی از دلایل شکست آن را رعایت نکردن نکته‌ی کلیدی برقراری ارتباط با مخاطبانش می‌داند. کویل در این مورد می‌گوید:

 ما حتی در صورت نبود کمپانی مارول و موفقیت آثار آن‌ها، با مشکل روبرو می‌کنیم. کمپانی DC به دنبال استفاده از سبک هنری به خصوص و سعی در متمایز نشان دادن خود از سایر آثار ژانر ابرقهرمانی داشت و این موضوع چندان با موفقیت روبرو نشد. بله، از منظر تجاری این فیلم‌ها عملکرد بدی نداشتند اما از دیدگاه هنری اصلا این گونه نبود. این فیلم‌ها در ارائه‌ی یک تجربه‌ی مناسب از ژانر ابرقهرمانی به مخاطبان، شکست خوردند.

 

فیلم‌های DC پس از موفقیت نسبی فیلم Wonder Woman‌، تا حدی وضعیت بهتری پیدا کردند

تعریف دقیقی نمی‌توان از «تجربه‌ی مناسب از ژانر ابرقهرمانی» بیان کرد، اما مشخصا کویل باور دارد که فیلم‌های DC هرگز نتوانسته‌اند به آن دست یابند. او فیلم Wonder Woman را قدمی اولیه در مسیر درست خطاب کرد، اما همه‌ی ما می‌دانیم که فیلم‌ بعدی DCEU به هیچ وجه در این مسیر نبود.

فیلمبردار عنوان Justice League، یکی از دلایل شکست این فیلم را خروج ناگهانی Zack Snyder (به دلیل مشکلات خانوادگی) از صندلی کارگردانی می‌داند. فابین وگنر (Fabian Wagner) در مصاحبه‌ی با وبسایت Comic Book Debate نسخه‌ی نهایی این فیلم را که به دست Joss Whedon کارگردانی شد، بسیار متفاوت با اثر اولیه و تاسف‌بار می‌داند. او نسخه‌ی زک اسنایدر را فیلمی عالی خطاب کرده و تغییرات ایجاد شده در آن را مهم‌ترین عامل شکست فیلم Justice League می‌داند.

دی سی

بتمن و سوپرمن در برابر پرده ی نقره ای | بررسی مشکلات فیلم های دی سی

مشکل بعدی این فیلم بازه‌ی ساخت کوتاه و فشرده‌ی آن بود. کمپانی برادران وارنر این مسئله را به صورت مستقیم تایید نکرده، اما فاصله‌ی بین قسمت دوم و سوم دیگر فرنچایز پول‌ساز آن‌ها، Fantastic Beasts، نشان‌ دهنده‌ی آگاهی آن‌ها از این اشتباه است. این کمپانی پس از عرضه‌ی ناموفق فیلم Batman v Superman Dawn of Justice‌، بلافاصله به سراغ ساخت فیلم Justice League رفت. این به معنی نبود کوچکترین زمان استراحتی برای زک اسنایدر بود. علاوه بر این کمپانی Warner Bros با تحت فشار قرار دادن زک اسنایدر، ایجاد تغییرات فراوان در فیلم و در نهایت جایگزین کردن اسنایدر با جاس ودون، به کلی نقش کارگردان را در ساخت این اثر از بین برد.

فیلمبردار عنوان Justice League تغییرات ایجاد شده در آن را مهم‌ترین عامل شکست فیلم عنوان می‌کند

یکی دیگر از مشکلات فیلم Justice League‌، تلاش فراوان و پوچ آن در تبدیل شدن به اثری مانند Avengers بود. عجله و شتاب کمپانی Warner Bros در خلق یک جهان مشترک در قالب DCEU (که الان به Worlds of DC تغییر نام داده) نتیجه‌ی عکس داده و منجر به ساخت فیلم‌هایی شلخته، شلوغ و بی‌هدف گردید. به همین دلیل، مدیر عامل آن زمان این کمپانی در مصاحبه‌ی با روزنامه‌ی LA Times اعلام کرد که آن‌ها از روش فیلمسازی Marvel فاصله خواهند گرفت. او اذعان کرد:

این دنیا آن طور که ما در آن زمان (پنج سال پیش) تصور می‌کردیم، یکپارچه نیست. ما انتظار وجود رابطه‌ی بیشتری بین شخصیت‌ها داشتیم اما در فیلم‌های کنونی شما تمرکز بسیار بیشتری بر تجربیات شخصی قهرمانان مختلف می‌بینید. این به معنی نبود برنامه‌هایی برای ارائه‌ی آثاری مشترک و منصرف شدن ما از ایده‌ی جهانی مشترک نیست. اما به نظر می‌رسد که در حال حاضر این بهترین استراتژی برای پیشبرد برنامه‌های ما باشد.

کمپانی DC برخلاف مارول، تصمیم گرفت که از منابع خود در جهتی کاملا متفاوت استفاده کند. جف جانز (Geoff Johns) مدیر بخش محتوای DC Comics به اشتباهات گذشته‌ی استودیوی فیلم‌سازی اقرار کرده است. او می‌گوید:

 این مسئله که تاریک بودن فیلم‌‌های DC منجر به خاص بودن و تفاوت آن‌ها می‌شود اشتباه است. آثار ابرقهرمانی مملو از امیدواری و دیدگاه‌های خوشبینانه به زندگی هستند. حتی در داستان‌های شخصیت تاریکی چون Batman نیز باریکه‌ای از این خوش‌بینی وجود دارد. اگر او گمان می‌برد که توانایی ایجاد فردایی بهتر را ندارد، به کار خود ادامه نمی‌داد.

دی سی

بتمن و سوپرمن در برابر پرده ی نقره ای | بررسی مشکلات فیلم های دی سی

فیلم Suicide Squad اثری شکست خورده و فاجعه‌آمیز به کارگردانی David Ayer بود. در واقع مشکلات این فیلم به قدری زیاد بودند که کمپانی Warner Bros تصمیم گرفت با به کار گیری جیمز گان (James Gunn)، کارگردان فیلم‌های Guardians of the Galaxy، آن را دوباره‌سازی کند. با این حال دیوید آیر چندین بار اعلام کرده که نسخه‌ی نهایی این فیلم با نسخه‌ی مد نظر او تفاوت زیادی داشته و با این عمل شکست هنری فیلم را بر گردن استودیو انداخته است.

یکی از مشکلات فیلم Justice League‌، تلاش فراوان و پوچ آن در تبدیل شدن به Avengers بود

با تمامی این اوصاف، آینده‌ی فیلم‌های ابرقهرمانی کمپانی DC روشن به نظر می‌رسد. در سال ۲۰۲۰ دو فیلم مورد انتظار Birds of Prey و Wonder Woman 1984 و در سال ۲۰۲۱ نیز سه فیلم The Batman، The Suicide Squad و The Flash بر پرده‌ی نقره‌ای سینما نقش خواهند بست. باید منتظر ماند و دید که آیا قهرمانان دوست داشتنی DC خواهند توانست به موفقیتی قابل قبول در دنیای هنر هفتم دست یابند، یا بار دیگر شکست خواهند خورد.

دسته بندی
سینمامطالبمقالات
بدون نظر

ارسال پاسخ

*

*

مطالب مرتبط

ویچر

قسمت دوم پادکست پی‌اس‌ارنا منتشر شد | 0 تا 100 فرنچایز ویچر
همین حالا گوش کنید
close-link