مصاحبه با احمد محمد نژاد از شرکت آناشید گیمز در طی رویداد TGC2017

با سلام، درخدمت آقای احمد محمد نژاد از شرکت آناشید گیمز هستیم، لطفا خودتان را برای آشنایی بیشتر مخاطبان وبسایت ایستگاه بازی معرفی کنید و همچنین، معرفی از شرکتتان...

با سلام، درخدمت آقای احمد محمد نژاد از شرکت آناشید گیمز هستیم، لطفا خودتان را برای آشنایی بیشتر مخاطبان وبسایت ایستگاه بازی معرفی کنید و همچنین، معرفی از شرکتتان ارائه بدید.

سلام، مرسی از وقتی که در اختیار بنده گذاشتید، احمد محمد نژاد هستم، مسئول مدیر پروژه و طراح بازی دردست توسعه شرکت آناشید گیمز. شرکت ما درحود ۲ سال از زمان شروع به فعالیتش میگذرد ولی بااین حال، افراد شاغل در شرکت، تجربه ۶ ۷ سال فعالیت در عرصه بازیسازی را دارند. از سوابق بعضی از دوستان میتوان برای مثال به پروژه های سیاوش، فریاد آزادی، پروانه و فروت کرفت اشاره کرد. ما از دوسال پیش شروع به تشکیل گروه و فعالیت در حوزه بازی های مخصوص پلتفرم موبایل را کردیم و فعلا تنها بر روی همین پلتفرم درحال کار هستیم. هرچند بزودی قصد داریم روی بازی های بزرگتری مخصوص پلتفرم های کنسول و پی‌سی هم شروع به فعالیت کنیم.

اولین بازی توسعه یافته توسط ما بانام بازی جیرینگ لند، درحقیقت باوجود دست گرمی بودن  برای ما و حکم محک داشتن، در بازار ایران عنوانی تازه و جدید به حساب می آمد. آن زمان اصلا در بازار کشور چنین نوع سبک بازی وجود نداشت و در سایر نقاط جهان هم به علت جدید بودن سبک کلیکر، بتازگی روند توسعه و ارائه چنین عناوینی، آغاز شده بود. بدین ترتیب با شروع به توسعه چنین بازی گرفتیم و برای امتحان و آزمایش هم آن را در مارکت بازار منتشر کردیم. انتشار و استقبال از بازی بشدت سریع و عالی بود و ما واقعا بازخوردهای جالبی دریافت کردیم. بازخوردها نه از طرف مخاطب مناسب بود، بلکه از نظر درآمد افراد و شرکت هم درخورد و مورد توجه بود. هم‌اکنون همچنان بازی به روند مثبت خودش درحال ادامه دادن هست و حتی در همین رویداد هم افرادی را شاهد بودیم که برای اولین بار، با ما ملاقات کرده و یا با بازی آشنا شدند و بازخوردهای خوبی به ما میدهند، چون تا بحال ما زیاد در رویداد و نمایشگاه بزرگی شرکت نداشتیم و رویداد TGC 2017 را میتوان جزو اولین و بزرگترین حضورمان دانست که البته، تجربه خیلی خوبی هم برایمان بوده است.

بازی جیرینگ لند تا بحال از نظر منتقدان هم خوب عمل کرده و تابحال دو سه جایزه از رویدادهای مختلف همانند ایران‌ساخت، هنرهای بومی بسیج (بهترین بازی موبایل) توانسته است بدست آورد. درکنار پروژه بازی جیرینگ لند، ما توسعه پروژه دیگری را آغاز کردیم که یک بازی نقش آفرینی نوبتی آنلاین بوده و ویژگی های مختلفی چون قابلیت انجام گروهی و المان های تقریبا هارد-کور همانند عناوین E-Sport را داراست. کلیت بازی براساس داستان های اسطوره ای همانند درگیری های فریدون و زحاک است. روند توسعه بازی تقریبا کامل بوده و قرار هست بزودی فاز تجربه آزمایشی محدودی را با شرکت بعضی از کاربران برگزار کنیم تا از این طریق، با بدست آوردن بازخوردهای آنها، تغییراتی جهت بهبود نسخه نهایی و هماهنگ سازی با سلایق افراد در کشور را اعمال کنیم. روند توسعه بازی احتمالا تا ۴ ۵ ماه آینده بطور کامل پایان خواهد یافت و قصد داریم در آن زمان، بازی را در کافه بازار منتشر کنیم.

فقط کافه بازار و اندروید؟ برنامه ای برای نسخه iOS و پلتفرم شرکت اپل ندارید؟

بله، روند نسخه iOS هم بطور همزمان درحال طی شدن است و قصد داریم بازی را برای چنین سیستم عاملی عرضه کنیم، اما بدلیل آنکه در مارکت های مخصوص سیستم عامل iOS درون کشور، مارکت نسخه خارجی نداریم و چنین مارکت هایی فقط برای ایرانیان توسعه یافته است و از طرفی، ما سعی کرده ایم روند توسعه و ویژگی های بازی را بیشتر در راستای سلایق کاربران برون مرزی توسعه دهیم، باچندی از ناشران خارجی بر سر این موضوع صحبت کرده ایم ولی همچنان نمیتوانم بطور قطع از نتیجه بحث ها به شما اطلاعی دهم. اما به هرصورت، قصد داریم نسخه iOS هم بصورت همزمان یا حداکثر با اختلاف زمانی کوتاه نسبت به زمان انتشار نسخه اندرویدی، در خارج از کشور ارائه دهیم.

بگذارید در مورد پروژه فعلیتان، یعنی جیرینگ لند بیشتر بحث کنیم، آیا این بازی بطور کامل فقط در ایران عرضه شده؟ آیا در خارج کشور هم ارائه گشت؟

بازی هم‌اکنون در ایران عرضه شده و با ناشران خارجی مختلفی هم درموردش صحبت کردیم و با بازخوردهای خوبی مواجه شده ایم. همچنین حتی هم‌اکنون بصورت آزمایشی در یکی از کشورهای خارجی عرضه شده است، ما به علت آنکه بازی یک محصول سافت لانچ بوده (برای فروش منتشر نشده و تنها برای بدست‌آوردن آمار ارقام ارائه گشته است)، همچنان بصورت کامل منتشر نشده است. اما امیدواریم بوسیله آمار ارقامی که از همین سافت لانچ در کنار بازخوردهایی که از بازار کشور و نمایشگاه فعلی بدست آوردیم و حتی بازخوردهایی که از نمایشگاه گیم کانکش پاریس در آبان سال گذشته مشاهده کردیم، بتوانیم با یک ناشر خوب برای تهیه نسخه خارجی و عرضه در بازارهای برون مرزی، همکاری کنیم.

رویداد TGC 2017 تاکنون دستاورد خوبی برایتان داشته ؟ چطور آن را ارزیابی میکنید؟

خود رویداد از آن چیزی که تصور میکردم، خیلی بهتر بود و باوجود عدم شرکت درکنفرانس ها به علت تنگی وقت، تیترهایی که تا بحال دیدم و سایر دوستان و اعضای تیم باشرکت در نشست ها و کنفرانس ها از آنها خبر داده بودند، واقعا خوب بودند. تابحال موفق به دیدار و صحبت با افراد بزرگ و خوبی هم شده ایم. البته همچنان نباید بگیم عالی ولی بالاتر از سطج انتظارات ما بود. همانطور که گفتم با افراد خوبی هم دیدار کردیم و شاید بگیم تاثیرشون در بازار ایران، موثرتر از یک ناشر بوده و در آینده هم شاید با شرکت های مختلفی در حوزه های جانبی غیر از نشر، همکاری کنیم.  البته، سخنانم براساس رویکردی بوده که کمپانی های شرکت کننده تابحال در نظرگرفته بودن و بنده با صحبت هایی که بابعضی از آنها کرده بودم، فهمیدم درحال ارزیابی بازار ایران بوده اند، بطوریکه بسیاری حتی برای اولین بار توانسته اند به کشور وارد شوند و تاکنون با ایران آشنایی نداشته اند. اگر موفق شوند نتایج خوبی از ارزیابی را بدست آوردند، میتونن رقم زننده اتفاقات خوبی برای سازندگان باشند.

وضعیت بازیهای دیگر موجود در نمایشگاه را چطور ارزیابی میکنید؟ کدام بازی غیر از عنوان شرکت خودتان، را بیشتر میپسندید و از نظر پیشرفت و فروش، مثبت درنظر دارید؟

در این مبحث راستش دوست ندارم بطور مستقیم صحبت کنم و اسمی ببرم، ولی یک نظر از جنبه پیشنهادی یا انتقادی برای بازیسازهای داخلی از دیدگاه یکی از ناشران خارجی که موفق شدیم در رویداد مذکور باهاشون صحبت کنیم، داشتم.

ایشون اعتقاد داشت بازیسازهای ایرانی زیاد از حد درحال تولید بازیهای کژوال هستند و بااینکه اول کار، درس و تجربه ابتدایی خوبی خواهد بود، ولی در ادامه نمیتواند تجربه و علم گسترده ای را در اختیار چنین بازیسازانی قرار دهد. هرچند اگر شرکتی هم بخواهد در این حوزه زیاد فعالیت کند، نمونه های موفق خارجی و قابل استناد زیادی هم همانند بازی کچاپ، وجود داشته که مسیر توسعه دهنده نسبت به دیگران، کمی فرق داشته است اما بطور کلی ایشون به تجربه های جسورانه تر و بزرگتری فکر میکرد و پیشنهاد میداد توسعه دهندگان ایرانی یکم شجاع تر باشند. هرچند هم‌اکنون هم چین آثاری وجود داره و حداقل از نظر شرکت خودمان، ما پروژه اولمان با اینکه کژوال و کوچک بود، اما پروژه دوم دارای گستردگی و عظیم بسیار بالاتری بوده و احتمالا جزو یکی از معدود پروژه های بزرگ ساخته شده در بازار ایران هست. اما به هرحال، همچنان گستردگی کار بر روی پروژه ها، فعلا به عناوین کژوال محدود بوده و این نکته، جالب و خوب نیست.

دیگر بازخوردی که ما از یکی از نمایندگان خاورمیانه الویو دریافت کردیم، مربوط به دیدگاه محدود همه یا اکثر سازندگان ایرانی به عرضه در تنها بازار ایران بود. ایشون معتقد بود توسعه دهندگان ایرانی تنها سلایق و بازخوردها و فروش داخلی را در نظر دارند و باوجود آنکه کافه بازار پتانسیل خوبی در ارائه آنها را دارد، اما قابل مقایسه با بازار برون مرزی نیست و راضی شدن به چنین پتانسیلی، به دیدگاه آنان ضربه میزند. البته اگر دید بازیساز به بازار ایران باشد، باتوجه به شرایط گوناگون از جمله شرایط مالی و فرهنگی و مخاطب، تصمیمی منطقی هست و نمیتوان منکر بَد بودنش شد. اگر از این لحاظ بتونن به یک چشم انداز جهانی دست پیدا کنن در ادامه مناسب تر خواهد بود. چون الان شاید یکی دوتا بازی منتشر شده روی کافه بازار جواب دهد، اما در آینده سخت خواهد شد.

البته من هم حس میکنم هم‌اکنون روی روند بهتری افتادیم نسبت به قبل، چون تا از گذشته ۴ ۵ سال پیش، همه افراد بازیساز با هدف ساخت پروژه های بزرگ شروع به فعالیت میکردند. هرکسی استارتش را با پروژه های بزرگ میزد و تمرکزش بر روی آنها بود، درحالیکه احساس میکنم الان صنعت گیم ایران روی چرخه افتاده و این روند، برای توسعه دهندگان بهتر هست.

آره، اون زمان که همه میخواستند عنوانی مثل گاد اف وار بسازن؛ ما میخواستیم دیابلو بسازیم.

در انتها، اگر صحبتی با گیمران و مخاطبان وبسایت ایستگاه بازی و سایر افراد مطالعه کننده دارید، ممنون میشم ارائه بدید.

اول تشکر میکنم از وقتیکه در اخبار بنده قرار دادید و مصاحبه‌ای که انجام دادید، تجربه خیلی لذت بخشی بود و اما در مورد مخاطبین هم باید بگم همانطور که سختگیرانه بازی های ایرانی را بررسی میکنند، باوجود اینکه انتقادی به چنین دیدکاهی ندارم و از نظرم کار مناسبی هم میکنند و برخلاف اعتقاد بعضی از افراد لازم نیست حتما فرصتی هم به اثر مربوطه دهند. اما درکنار آن خواهشمندم مقداری تحمل و چشم انداز بالاتری هم داشته باشند. هرچند، همانطور که بازگو کردم، من هم اگر در جایگاه یک مخاطب باشم، سریع انتقاد میکنم و چنین موردی، کار ناپسندی نیست. خارج از چنین صحبت هایی، از مخاطبان استقبال کننده از عناوین ایرانی، کمال تشکر را داریم که برای تجربه چنین آثاری وقت میگذارند و نظر میدهند و اگر بتوانند نظراتشان را بصورت جامعه تر و با دلایل بیشتری به ما برسانند، به علت محدود بودن راه های ارتباطی اکثر بازیسازان موبایل (راه هایی چون کامنت های کافه بازار، ایمیل و بخش پشتیبانی شرکت سازنده)، افرادی که بتوانند با صبر، دلیل و منطق بیشتری با ما ارتباط برقرار کنند، نقش بسیار مفیدتری را ایفا خواهند کرد نسبت به سایر افرادی که باعصبانیت با دیدن مشکلی، بصورت آنی به واکنش نسبت به آن، اقدام میکنند. مشکل را به ما بگید، ولی مفصل تر بگید تا ما راحت تر و دقیق تر بتوانیم مشکل مربوطه را بررسی کرده و به فکر راه‌حل های آن باشیم.

خیلی ممنون و تشکر.

دسته بندی
اخبار بازی های ایرانیمصاحبهمطالب

یک دیدگاه

مطالب مرتبط

Powered by themekiller.com