پرونده کامل پروژه اسکورپیو

پرونده کامل پروژه اسکورپیو در E3 2016 مایکروسافت پروژه جدید خود را با نام Scorpio معرفی کرد و وعده داد که این کنسول قدرتمند ترین کنسولی است که تا...

پرونده کامل پروژه اسکورپیو

در E3 2016 مایکروسافت پروژه جدید خود را با نام Scorpio معرفی کرد و وعده داد که این کنسول قدرتمند ترین کنسولی است که تا بحال ساخته شده است. اخیرا دیجیتال فاندری به مقر مایکروسافت در ردموند رفته تا از تکنولوژی به کار رفته در کنسول مطلع شود. در ادامه با بررسی این مشخصات با ما همراه باشید.
در قلب این کنسول پردازنده ای هشت هسته ای با سرعت کلاک ۲٫۳ گیگا هرتز قرار گرفته که به دست مایکروسافت شخصی سازی شده است. همچنین از یک پردازنده گرافیکی ۶ ترافلاپس با قدرت ۴۰ واحد پردازشی با فرکانس ۱۱۷۲ مگا هرتز بهره می برد و با ۱۲ گیگابایت رم GDDR5 با پهنای باند ۳۲۶ گیگابایت در ثانیه به همراه یک هارد ۱ ترابایتی، قدرتمند ترین کنسول حال حاظر جهان را تشکیل می دهد. در مقابل PS4 Pro سونی از یک پردازنده ی هشت هسته ای با سرعت کلاک ۲٫۱ گیگاهرتزی و یک پردازنده ی گرافیکی ۴٫۲ ترافلاپس از شرکت AMD با فرکانس ۹۱۱ مگا هرتز بهره می برد که با رم ۸ گیگابایت GDDR5 با پهنای باند ۲۱۸ گیگابایت در ثانیه یک کنسول قدرتمند را تشکیل می دهد، اما نه به اندازه ی اسکورپیو. همانطور که پیدا است کنسول بین نسلی سونی دارای قدرت کمتری نسبت به اسکورپیو است که هنوز نتوانسته رزولوشن ۴K واقعی را عرضه کند و تنها با استفاده از چند تکنیک گرافیکی توانسته تصویر بهتری را نمایش دهد. این در حالی است که پروژه اسکورپیو توانسته فورزا ۶ را با ۶۰ فریم در ۴K واقعی اجرا کند و این نوید بخش این است که مایکروسافت توانسته به وعده های خود عمل کند و شاید با قیمت مناسب و چند بازی انحصاری جدید بتواند به میدان رقابت برگردد یا حتی از سونی پیشی بگیرد.
مایکروسافت از یک ابزار توسعه جدید با نام PIX [Performance Investigator for Xbox] استفاده می کند. این ابزار به آن ها اجازه می دهد تا کارکرد GPU را دنبال و بررسی کنند تا بتوانند مطمئن شوند که عناوینی که روی XBOX1 با ۹۰۰ فریم یا بالاتر اجرا می شدند روی اسکورپیو با ۶۰ فریم و رزولوشن ۴K به راحتی اجرا شوند. در واقع آن ها روی این هدف که بتوانند ۴K واقعی را به گیمر ها ارائه دهند کار زیادی کرده اند و نتیجه آن پردازنده های شخصی سازی شده شرکت AMD به دست مهندسان مایکروسافت است. درست است که مایکروسافت توانسته به عدد ۶ ترافلاپس دسترسی پیدا کند، اما این بدان معنا است که پهنای باند زیادی هم لازم است تا بتواند از تمام پتانسیل دستگاه استفاده کند و به طور واقعی به کیفیت Ultra HD برسد. آن ها آنالیز کردند که برای این که بتوان از نهایت قدرت پردازنده استفاده کنند باید به پهنای باندی معادل ۳۰۰ گیگابایت بر ثانیه یا بیشتر دسترسی داشته باشند. اسکورپیو ماژول های GGDR5 خودش را روی یک رابط GGDR5 384 بیتی که از ۱۲ کانال ۳۲ بیتی استفاده می کند اجرا می کند. خود ماژول ها روی فرکانس ۶٫۸۴ گیگاهرتزی اجرا می شوند که در نهایت به پهنای باندی معادل ۳۲۶ گیگابایت بر ثانیه دسترسی پیدا می کند. از ۱۲ گیگابایت رم اسکورپیو، ۸ گیگابایت آن در اختیار توسعه دهندگان قرار داده می شود و ۴ گیگابایت برای خود سیستم رزرو شده است و این مقدار در مقایسه با ۳ گیگابایت مقدار رم رزرو شده برای XBOX1، یک گیگابایت بیشتر است که مطمئنا این مقدار اضافه برای داشبورد ۴K در نظر گرفته شده است. از طرفی هسته های پردازنده ی ۳۲ بیتی اسکورپیو ۳۱ درصد سریع تر از XBOX1 هستند که با شخصی سازی های مایکروسافت تأخیر (Latency) را کاهش می دهند و پردازنده را به طور کامل مشغول می کنند و در همین میان کارکرد CPU و GPU هم افزایش می یابد. اسکورپیو از هسته های Ryzen شرکت AMD استفاده نمی کند اما تیم XBOX خیلی نگران این موضوع نیستند چون با شخصی سازی های خودشان به نتیجه دلخواهشان رسیده اند. همچنین مایکروسافت قابلیتی با نام Retroactive Screen Capture را معرفی کرد. RSC به کاربر این اجازه را می دهد که در فیلمی که از بازی گرفته بتواند فریم به فریم حرکت کند تا توانایی گرفتن بهترین عکس دلخواهش را داشته باشد بدون این که دردسر زدن دکمه گرفتن اسکرین شات را دقیقا در زمان دلخواهش داشته باشد. اسکورپیو همچنین از خروجی HDMI 2.0 برای گرفتن فریم ریت های بیشتر برای رزولوشن ۴K و همچنین HDR بهره می برد. اسکورپیو از سیستم خنک کننده ای مشابه سری گرافیک های GTX 1080 و GTX 1080 Ti استفاده می کند که سیستم خنک کنندگی Vapour-Chamber نامیده می شود، همچنین پاور دستگاه با ولتاژ ۲۴۵ وات در درون دستگاه تعبیه شده و طبق ادعای سازندگان این مقدار موثرترین عددی است که در تاریخ XBOX دیده شده و همه این ها در بدنه ای کوچک با سیستم خنک کنندگی بهتری قرار داده شده اند. همچنین به واسطه ی این سیستم خنک کنندگی جدید تمام جریان هوا از پشت دستگاه خارج می شود و دیگر شاهد کانال های هوا روی بدنه نخواهیم بود.
مایکروسافت وعده داده که همه ی بازی های حال حاظر XBOX که روی رزولوشن ۹۰۰ پیکسل و ۱۰۸۰ پیکسل اجرا می شوند، رو اسکورپیو با روزولشن ۴K و ۶۰ فریم در ثانیه اجرا خواهند شد و همانطور که گفته شد فورزا ۶ نمونه ای بود که تیم Turn 10 Studio – سازنده ی بازی فورزا ۶ – آماده کرده بود تا وعده ی مایکروسافت را به اثبات برسانند. در اجرای بازی فورزا ۶ کارکرد GPU روی ۶۰ تا ۷۰ درصد بود که به طرز خارق العاده ای پایین است و این یعنی فورزا از تمام قدرت دستگاه استفاده نکرده و با این حال خروجی ۶۰ فریم روی رزولوشن ۴K داده است. دموی نشان داده شده حاوی حداکثر تعداد ماشین های حاظر در بازی به همراه هوش مصنوعی و فیزیک شبیه سازی شده کامل است. ارتقای بازی برای تیم فورزا دو روز به طول انجامید. در واقع تیم می تواند تنظیمات بازی را در حد تنظیمات اولترای کامپیوتر های شخصی بالا ببرد و همچنان از ۸۸ درصد قدرت دستگاه استفاده کند. شاید این عملکرد عالی که تیم توسعه ی Turn 10 با اسکورپیو دست یافته است دلیل معرفی مشخصات دستگاه با فاصله ی زمانی زیادی از عرضه آن است. قیمتی که برای دستگاه تخمین زده شده بین ۴۰۰ تا ۴۹۹ یورو است و احتمال می رود که اسکورپیو در اواخر سال ۲۰۱۷ عرضه شود. به هر حال برای اطلاعات بیشتر باید تا E3 2017 صبر کرد.

دسته بندی
اخباراخبار فناوریایکس باکسپلتفرم هاپیش نمایشسخت افزارگزارشمطالبمقالات

یک دیدگاه

مطالب مرتبط

Powered by themekiller.com