چگونه بازی Apex Legends توانست جلوی بازی Fortnite بایستد.

داستان پرماجراترین بازی بتل رویال سال 2019
Apex

داستان تولید بازی Apex Legends یکی از داغ ترین موضوعات عرضه ویدئو گیم در سال ۲۰۱۹ است. بعد از لغو شدن ساخت بازی Titanfall 3، استودیو سازنده یعنی Respawn Entertainment اعضای خود را برای تولید یک بازی چندنفره محدود بسیج کرد. یک بازی چند نفره با داغ ترین ترند بازی‌های چند نفره اخیر یعنی بتل رویال. پس از ساخت بازی استودیو تصمیم گرفت که این پکیج بی نقص را به صورت رایگان منتشر کند و آن را به صورت ناگهانی منتشر کرد. دوماه پیش بود که بازی Apex Legends مانند بمبی از ناکجا روی جمعیت بازیکنان فرود آمد و کلی سر و صدا به پا کرد.

این سبک کم خرج و پربازده در طراحی و انتشار بازی‌ها، مدت‌ها است که مانند یک درمان برای استودیو‌های سازنده‌شان عمل کرده و بازی Apex Legends هم جدیدترین نمونه موفقیت آمیز آن است. این بازی هنگام انتشار خود مانند بمبی در صحنه بازی‌های بتل رویال صدا کرد و خیلی از عناوین بزرگ این سبک را به زانو درآورد.

حجم زیاد نقد‌های مثبت و محبوبیت این بازی حیرت انگیز است. در طی یکی دوسال اخیر، شاهد انتشار بازی‌های متددی بودیم که سعی داشتند موفقیت PUBG و Fortnite را تقلید کنند اما همه آن‌ها پس از مدت کوتاهی از صجنه کنار می‌رفتنذ. نکته مشترک بین آن‌ها، سبکی بود که این بازی‌ها براساس آن شکل می‌گرفتند.

هسته‌ی موفقیت بازی Apex Legends این حقیقت است که تنها عنصری از این بازی که در دیگر بازی‌ها هم دیده می‌شود، فرمول بتل رویال آن است. به غیر از این، هیچکدام از عناصر فضای بازی، کپی از دیگر عناوین ای نسبک نیست. البته درست است که مکانیسم‌های درون بازی قبلا در صد‌ها بازی دیگر هم استفاده شده‌اند، اما این مکانیسم‌ها تا به حال در هیچ بازی بتل رویالی اینگونه گرد هم نیامده بودند. معرفی تعدادی از قهرمانان مختلف با قابلیت‌های منحصر به فرد، تاکید بر حابه‌جایی و حرکت دائمی، و تعدادی از مکانیسم‌های هوشمندانه مثل سیستم پینگ کردن تنها مثال‌هایی از ویژگی‌های ممتاز این بازی در سبک بتل رویال هستند.

منحصر به فرد بودن تجربه این بازی تنها یک طرف ماجرا است. در طرف دیگر، شایستگی قرار دارد که استودیو Respawn در ساخت این بازی داشته است. بازی Apex Legends به گونه‌ای است که انگار با یک بازی AAA تمام و کمال طرفیم و این چیزی است که در این سبک واقعا نادر است. این روز‌ها واقعا نمی‌توانیم انتشاری به این خوبی مخصوصا در این سیک ببینیم. بازی Apex Legends هیچ تایم تستی مثل Beta یا Early Access نداشت. بازی از همان اولین روز انتشار در بهترین وضعیت خود بود. هرچقدر بر این نکته تاکید کنیم واقعا نمی‌توانیم منظرومان از خوب بودن این بازی را از همان روز اول برسانیم. البته این بازی یک Live Game است و مرتبا برای آن آپدیت و پچ‌های جدید ریلیز می‌شود، اما همه این آپدیت‌ها فقط بازی را بهتر کرده‌اند، نه این که باگ و مشکلی را در بازی فیکس کنند. این بازی، بازی بود که استودیو Respawn می‌توانست پس از انتشار آن دیگر هیچ پشتیبانی از بازی نکند. این نکته چیزی است که واقعا نمی‌توانیم در دیگر بازی‌های این سبک ببینیم مگر در بازی‌های ۶۰ دلاری مثل COD:Blackout.

قطعا تجربه استودیو Respawn به عنوان یک گسترش دهنده بازی‌های شوتر و پشتیبانی EA از این بازی، تاثیر مثبت زیادی در تجربه این بازی داشته اند. این همان دلیلی است که استفاده از سلاح‌ها و روان بودن بازی Apex Legends را توجیه می‌کند. قطعا تجربه این بازی اگر مانند بازی‌های Fortnie و PUBG ساخته می‌شد به این میزان خوشایند نبود. چیدمان درست انواع مکانیسم‌های هوشمندانه در کنار گیم پلی روان بازی و ترکیب این دو با سبک بتل رویال باعث شده تا هنگام تجربه این بازی، همزمان هم حس داشتن آشنایی گذشته با بازی و هم حس تازگی و جدید بودن گیم پلی بازی را داشته باشیم. چیزی که باعث شده تا تجربه بازی Apex Legends به تجربه‌ای از یک بازی AAA رایگان تبدیل شود.

مدرک موفقیت این بازی هم در آمار آن وجود دارد. برای اولین بار در سال، ماه فبریه اولین ماهی بود که در آن بازی Fortnite شماره یک در پلتفرم استریم آنلاین بازی Twitch نبود. بازی Apex Legends با میانگین ۲۱۲ هزار بازدیدکننده در هر ساعت مقتدرانه بازی Fortnite را از جایگاه خود بیرون کرد. این حجم از علاقه و پیگیری بازیکنان پس از انتشار بازی احتمالا برای مدت طولانی دوام ندارد اما این تعداد از بازیکنان قابل توجه است. استودیو Respawn تایید کرده که بازی در سی روز اول ۵۰ میلیون بار دانلود شده است. آماری که برای Fortnite سه ماه طول کشید تا به آن دست بیابد.

حقیقتا این مسئله که درحال حاضر بازی Apex Legends کاملا بازی Fortnite را کنار بزند دور از ذهن است و بازی Fortnite کماکان پرطرفدارترین بازی است اما خوشبختانه جامعه بازیکنان این سبک، به قدری بزرگ است که بتواند پذیرای یک بازی بزرگ دیگر در این سبک باشد و بازی Apex Legends هم آمده تا بماند. این بازی قرار است تا دوباره لذت بازی‌های بتل رویال را برایمان زنده کند و برای مدت‌ها سرگرممان کند.

باید بگویم که استودیو Respawn توانسته کلید موفقیت را پیدا کند. این استودیو با ترکیب کردن فرمول بازی‌های ساخته خودش با بازی‌های ترند دیگر در چهارچوب بازی‌های بتل رویال توانسته به موفقیت کم نظیری دست پیدا کند. آن‌ها مانند یک سرآشپز ماهر در یک رستوران معمولی بودند. فقط به استفاده از مواد بهتر اتکا نکردند و خلاقیت و هوشمندی را هم وارد کارشان کردند. همین باعث شد که ساخته آن‌ها یک سر و گردن بالاتر از بقیه باشد و بتواند در این آشفتگی سبک بتل رویال همه نگاه‌ها را به خود جلب کند. آن‌ها توانستند تا لذت بتل رویال را بار دیگر برای بازیکنان رقم بزنند.

در انتها باید اشاره کنم که بازی Apex Legends می‌تواند خیلی زود به ترند بازی‌های این سبک تبدیل شود و تعریفی دیگر از بتل رویال را ارائه دهد. همان کاری که دوسال پیش Fortnite کرد و توانست PUBG را از ترند‌‌ها کنار بزند. پتانسیل‌های این بازی را نمی‌توان کتمان کرد و باید دید در آینده استودیو Respawn چه کار‌هایی برای بهره بردن از این پتانسیل‌ها انجام خواهد داد. برایمان بنویسید نظر شما درباره این بازی چیست و آینده آن را چگونه می‌بینید؟

دسته بندی
ایکس باکسپلی استیشنکامپیوتر

یک دیدگاه

مطالب مرتبط