چرا نمایشگاه E3 2019 از سال های پیش متفاوت خواهد بود؟

و چه چیزی از آن انتظار داشته باشیم
E3

نمایشگاه Electronic Entertainment Expo یا همان E3 معروف در سال‌های گذشته در صنعت بازی‌های رایانه‌ای نقش بسیار مهمی داشته است و یکی از مهم‌ترین نمایشگاه‌های این عرصه محسوب می‌شود. ولی وضعیت کنونی این نمایشگاه از آنجایی که کمپانی‌های بزرگ از آن فاصله گرفته‌اند (مانند Electronic Arts که رویداد EA Play خود را قبل از شروع نمایشگاه E3 برگذار می‌کند) یا این که کلا از این نمایشگاه خارج شده‌اند، مانند بزرگ‌ترین غایب امسال، کنفرانس کمپانی سونی و پلی استیشن؛ مطمئنا نسبت به سال‌های گذشته تغییر کرده است. اما همچنان، E3 2019 هنوز یک رویداد مهم تلقی می‌شود، از آنجایی که کنفرانس کمپانی‌های بزرگی همچون مایکروسافت و Bethesda همچنان در این نمایشگاه حضور دارند و همچنین E3 2019 میزبان ناشران بزرگی است. اما چرا رویداد E3 به این نقطه رسید؟

در دهه‌ی ۹۰، صنعت بازی‌های ویدئویی هیچ رویداد مهمی در اختیار نداشت، و به جای همچنین نمایشگاهی، سازندگان در رویداد Consumer Electronics Show (CES) حضور میافتند. اما در ماه می ۱۹۹۵، صنعت بازی‌های ویدئویی اولین کنفرانس E3 را تجربه کرد. این نمایشگاه در محل برگذاری سالنی که بیشتر رویدادها در آن برگذار می‌شد، اجرا می‌شود. تا همین چند سال پیش، رویداد E3 به طور کامل درهای خود را بر مردم عادی و عموم بسته بود و فقط محلی برای حضور خبرنگاران و فعالان حوزه بازی‌های ویدئویی به همراه فروشندگان بود. این مورد در تعداد حضار خودش را نشان داد. حتی در نقطه عطف رویداد E3، این نمایشگاه در برابر رویدادی همانند Gamescom آلمان کوچک به نظر می‌رسید.

کنفرانس‌های خبری که قبل از خود نمایشگاه برگذار می‌شد، برای مدت‌ها محل اصلی معرفی‌های مهم صنعت بازی‌های ویدئویی بوده است. E3 در طول دو دهه‌ی گذشته، میزبان تمام معرفی‌های بازی و سخت افزار بوده. با وجود رویدادهای بزرگی همچون Gamescom و Tokyo Game Show، همیشه این E3 بوده که معرفی‌های مهم و بزرگ در آن صورت گرفته است.

اما دهه‌ی اخیر برای این نمایشگاه، دوران سختی بوده است، زیرا ESA (Entertainment Software Association) ارگانی که این رویداد را برگذار می‌کند، قصد داشت تا این نمایشگاه را بهبود دهد. از سال ۲۰۰۷-۲۰۰۸ که این رویداد را به شدت کوچک کرد و با نام E3 Media and Business Summit آن را اجرا کرد، شروع شد و در سال ۲۰۰۹ به شکل قدیمی خود برگشت و در سال‌های گذشته دسترسی بیشتری به عامه‌ی مردم داد که در گذشته نمی‌توانستند به این نمایشگاه بیایند. این حرکت تا حدی هدف این رویداد را زیر سوال برد. E3 اکنون در جایگاه ناخوش‌آیندی است که باید هم به هدف اصلی خود یعنی برگذاری کنفرانس‌های مهم خبری برسد، و هم مردم را راضی نگه دارد. وقتی که رویدادی مانند Gamescom یک روز خود را فقط به اهالی رسانه و صنعت اختصاص می‌دهد، E3 چنین کاری نمی‌کند. به جای آن، E3 چند ساعتی را در طی دو روز از سه روز نمایشگاه را به اهالی رسانه اختصاص می‌دهد و درها بر روی عموم مردم بسته هستند. در این بین، برای افرادی که به این نمایشگاه می‌آیند، چیزی که اتفاق می‌افتد صف‌های بسیار طولانی و تماشای کنفرانس‌ها به صورت آنلاین است، کاری که در خانه‌ی خود انجام می‌دادند. در واقع این شرایط به نفع کسی نیست.

با وجود رویدادهای بزرگی همچون Gamescom و Tokyo Game Show، همیشه این E3 بوده که معرفی‌های مهم و بزرگ در آن صورت گرفته است.

 

مورد دیگری که هدف رویداد E3 را پیچیده‌تر می‌کند، تغییراتی‌ست که این صنعت در طول سال‌ها به خود دیده است. بازی‌های رایگان (Free-to-play)، بازی به عنوان یک سرویس (games as a service) و نسل‌های طولانی‌تر کنسول‌ها ترکیب شده با توانایی کمپانی‌ها برای تبلیغ اجناسشان از طریق رویداد‌هایی مانند PlayStation Experience و Nintendo Direct این سوال را بوجود می‌آورد که رویدادی مانند E3 که در دوره‌ای متفاوت در صنعت بازی‌های ویدئویی اجرا می‌شود، آیا همچنان اثر بخشی خود را دارد یا خیر.

دلیل این مقاله: سونی، که معمولا بزرگ‌ترین کنفرانس رویداد E3 و یکی از بهترین کنفرانس‌های این نمایشگاه بود، امسال اعلام کرد که در این رویداد حضور نخواهد یافت. این حرکت از کنفرانس سال ۲۰۱۸ سونی نشات می‌گیرد، که به دلیل تمرکزش بر ۴ بازی انحصاری خود به جای لیست طولانی بازی‌های مختلفی که در سال‌های پیش می‌دیدیم، مورد نقد قرار گرفت.

E3

سونی در نمایشگاه E3 2019 حضور ندارد

سونی سال پیش به GameSpot دلیل منطقی غیبتش در رویداد E3 2019 را توضیح داد.

“همانطور که این صنعت گسترش و تکامل میابد، Sony Interactive Entertainment به دنبال راه‌های خلاقانه برای تعمال با جامعه‌ی مخاطبان این صنعت است. طرفداران پلی استیشن برای ما اهمیت بسیار زیادی دارند، و ما همیشه قصد نوآوری داریم، که نگاه متفاوتی داشته باشیم و متفاوت فکر کنیم، و راه‌های متفاوتی برای خوشحال کردن گیمرها پیدا کنیم. به همین دلیل ما تصمیم گرفتیم که در نمایشگاه E3 2019 حضور نیابیم. ما در حال کشف راه‌های جدید و آشنا برای تعامل با طرفدارانمان هستیم و برای به اشتراک گذاشتن برنامه‌هایمان در سال ۲۰۱۹ نمی‌توانیم صبر کنیم.”

هنوز مشخص نیست که منظور سونی از راه‌های جدید برای تعامل با طرفداران چیست. درحالی که این غیرعادی به نظر می‌رسد که یکی از سه سازندگان کنسول‌ها در E3 حضور نداشته باشد، برخی از ناشران بزرگ این صنعت نیز از حضور مستقیم خود داری کرده‌اند. کمپانی Rockstar در نمایشگاه E3 به صورت عمومی حضور ندارد و فقط در صورت داشتن یک نمایش از یک بازی در کنفرانس‌های Sony یا Microsoft حضور میابد. Activision نیز از حضور در نمایشگاه E3 2019 سرباز زده است، در حالی که ما میدانیم که بازی Call of Duty: Modern Warfare در برنامه E3 Coliseum حضور دارد. این برنامه، یک سری از پنل‌ها و بحث‌ها در مورد بازی‌های ویدئویی است که توسط Geoff Keighley برگذار می‌شود و درهای آن بر روی همگان باز است. درحالی که این برنامه به هیچ عنوان با کنفرانس‌های اصلی نمایشگاه قابل مقایسه نیست، Coliseum میزبان یک سری نمایش‌ها و معرفی‌های مهم است و از آنجایی که همه می‌توانند در آن شرکت کنند، به نظر می‌رسد که ادامه‌ی راهکارهای E3 برای شناخت جای خود در شکل مدرن این صنعت است.

E3 Coliseum یک سری از پنل‌ها و بحث‌ها در مورد بازی‌های ویدئویی است که توسط Geoff Keighley برگذار می‌شود

 

البته اینطور نیست که همه‌ی شرکت‌کننده‌های مهمِ این رویداد از بازی کنار کشیده باشند. Microsoft مانند هر سال گفته که قرار است در E3 2019 قوی ظاهر شود. Nintendo نیز مانند سال‌های گذشته در نمایشگاه حضور دارد، البته برنامه Nintendo Direct آن از پیش ضبط شده است و به صورت پخش زنده در این نمایشگاه حضور ندارد. Microsoft همچنان به صورت زنده کنفرانس را برگذار می‌کند ولی EA دیگر در این رویداد حضور ندارد و به جای آن یک رویداد در روزهای پیشین E3 2019 اجرا می‌کند. بقیه‌ی کمپانی‌ها—از جمله Bethesda و Square Enix— به همراه ناشران کوچک‌تری مانند Devolver برای پر کردن جای خالی غایبان امسال به میدان آمده‌اند. همچنین احتمال حضور گوگل نیز در این رویداد به دلیل ورودش به صنعت بازی‌های ویدئویی با پلتفرم Stadia وجود دارد.

ما هنوز نمی‌دانیم که آینده‌ی E3 چگونه خواهد بود. طبق گزارش سایت Variety، ارگان ESA اکنون با مشکلات خاص خودش روبرو است. از زمان انتشار آن داستان، این گروه CEO خود را تغییر داده است و آقای Stanley Pierre-Louis را به عنوان CEO جدید برگزیده است، که ایشان در مورد E3 با شور و شوق زیادی صحبت کرده‌اند. اما او با سوال‌های مانند این که آیا این گروه که به نمایندگی از صنعت بازی در واشنگتن لابی می‌کند، همچنان مسئول برگذاری این رویداد خواهد بود یا خیر.

LACC

محل برگذاری نمایشگاه، LACC

E3 قراردادش را با LACC تا سال ۲۰۲۳ تمدید کرده است، پس تا چند سال آینده تغییر مکان نمی‌دهد، اما باید دید که آیا شرکت‌های بیشتری از آنجا که دیگر شرکت در این رویداد برایشان صرفه اقتصادی ندارد از این رویداد خارج می‌شوند یا خیر، زیرا برگذار کردن یک کنفرانس خرج زیادی دارد، بدون اشاره به فشاری که بر روی استودیوها برای ساختن یک دمو یا تریلر برای این نمایشگاه وارد می‌شود. و اکنون رویدادهای بیشتری برای اعلام خبرهای هیجان‌انگیز مانند PSX و TGA (The Game Awards) وجود دارد؛ سونی و مایکروسافت در حال تجربه‌ی برنامه‌های پخش Nintendo Direct مانندشان در طول سال هستند و یک برنامه‌ی جدید در ماه آگوست با نام Gamescom: Opening Night Live شکل گرفته است. در نتیجه برای کمپانی‌ها انتخاب‌های بیشتری برای به اشتراک گذاشتن خبرهای خود، هر وقت که آمادگی آن را داشتند، وجود دارد.

فقط زمان مشخص می‌کند که آینده‌ی E3 چگونه خواهد بود یا این که اصلا آیا تعطیل می‌شود یا خیر، اما با وجود این مسئله، با سایت ایستگاه بازی برای خبرها و پوشش بیشتر روی رویداد E3 2019 در ارتباط باشید.

دسته بندی
E3 2019مطالبمقالات

یک دیدگاه

مطالب مرتبط