اظهارات David Cage درباره‌ی ضعف کنسول های نسل جدید

David Cage به برخی از نقاط ضعف و مشکلاتی که توسعه دهندگان می‌توانند بر روی اون تمرکز کنند اشاره می‌کند

سال ۲۰۲۰ سالی هیجان انگیز برای دنیای گیمینگ خواهد بود. Xbox Project Scarlett و PS5 غول‌های جدید مایکروسافت و سونی هستند که قرار است به زودی معرفی شوند. کنسول‌های نسل جدید، از جنبه‌های مختلف فنی، پیشرفت قابل توجهی خواهند داشت. تکنولوژی ray-tracing و پشتیبانی از رزولوشن ۸K از جمله‌ی این پیشرفت‌هاست. از آنجایی که نزدیک به یک سال با رونمایی از این کنسول‌ها فاصله داریم، بسیاری از توسعه دهندگان در حال ارزیابی نقات قوت و ضعف کنسول‌های جدید هستند.

David Cage، در مصاحبه‌ی اخیر خود با Dualshockers، به تعدادی از جالب ترین ویژگی‌های کنسول‌های نسل آینده اشاره می‌کند. او همچنین از نگرانی‌های خود درباره‌ی محدودیت‌های تعیین شده و چگونگی تأثیر آن بر افزایش هزینه‌های تولیدی، برای توسعه دهندگان میان رده‌ای مانند Quantic Dream می‌گوید.

David Cage

Cage می‌پذیرد که تکنولوژی‌های جدید، مزیت‌های زیادی همچون پیشرفت و ارتقای قدرت پردازنده‌ها و در نتیجه ارتقای فیزیک و هوش مصنوعی را به دنبال دارند. اما اعتقاد دارد که ارتقاء GPU می‌تواند برای دستیابی به Ray-Tracing در رزولوشن Full HD کافی باشد. (و البته Full 4K بدون Ray-tracing )

به اعتقاد David Cage، گذشته از جذابیت‌هایی که این تکنولوژی‌های جدید با خود به همراه می‌آورند : ” به طور کلی، پیشرفت کنسول‌های نسل بعد، چشمگیر و قابل قبول است اما شاید نه در زمینه‌هایی که در حال حاضر نیاز بیشتری به تمرکز توسعه دهندگان دارند.”

به نظر Cage، بزرگترین مسائلی که کاربران کنونی کنسول‌های بازی از آن بی خبر هستند، به دو دسته‌ی کلی تقسیم می‌شوند. ابتدا چگونگی ارتباط میان پارامترهای مختلف تعیین قدرت یک کنسول و سپس این که ارتقای یک بخش، تنها در صورتی منطقی و عقلانی به نظر می‌رسد، که سایر قسمت‌ها نیز به همان نسبت پیشرفت داشته و از وقوع تناقض و محدودیت جلوگیری کنند. به عنوان مثال، پشتیبانی از رزولوشن ۸K را برای کنسول جدید Microsoft در نظر بگیرید.

 شما تنها در صورتی می‌توانید از رزولوشن ۸K بهره ببرید، که ابتدا یک نمایشگر ۸K داشته باشید. در غیر این صورت رزولوشن شما در حد ۸K خواهد بود اما عملاً نمی‌توانید از این دقت تصویر و یا تکنولوژی Ray-tracing در آن استفاده کنید. برخورداری از محتوای ۸K به معنای افزایش ارزش گرافیکی و به همین ترتیب افزایش حجم فیزیکی مورد نیاز در حافظه‌ی دستگاه خواهد بود. همچنین شما نیاز دارید تا این محتوای سنگین‌تر را هر چه سریع‌تر از روی هارد درایو خود بر روی مموری دستگاه لود کنید. بنا بر این، شما علاوه بر حافظه‌ی بیشتر نیازمند افزایش سرعت این فرایند نیز خواهد بود.

 

ارتقای یک بخش، تنها در صورتی منطقی و عقلانی به نظر می‌رسد، که سایر قسمت‌ها نیز به همان نسبت پیشرفت داشته و از وقوع تناقض و محدودیت جلوگیری کنند

 

در حالی که ۸K بر روی کاغذ خیلی عالی به نظر می‌رسد، Cage به ما نشان می‌دهد که چگونه یک ارتقای کوچک، می‌تواند مانند یک گلوله‌ی برفی که رفته رفته بزرگتر می‌شود، به مشکلات و مسائل بزرگتری منجر شود. Quantic Dream از قبل، چگونگی به کارگیری توسعه دهندگان در پروژه‌های PS5 و Project Scarlett را آنالیز کرده است. Cage بر این اساس بیان می‌کند که:

” آنالیز اخیر ما نشان می‌دهد که تعداد اندکی از استودیوها به سراغ بازی‌های ۸K خواهند رفت. چراکه برای این کار، ناگذیرند تا چندین توافقنامه و قرارداد را در حوزه‌های مختلف کیفیت بازی، به ثبت برسانند و تکنولوژی Ray-Tracing به قدری پرهزینه خواهد بود که احتمالاً تنها در رزولوشن Full HD شاهد استفاده از آن خواهیم بود. ( ارتباط مستقیمی میان رزولوشن، Ray-Tracing و عملکرد برقرار است) این مسئله، حداقل درمورد بازی‌های اولیه‌ی این نسل مطمئناً صدق می‌کند.”

 

Cage به ما نشان می‌دهد که چگونه یک ارتقای کوچک، می‌تواند مانند یک گلوله‌ی برفی که رفته رفته بزرگتر می‌شود، به مشکلات و مسائل بزرگتری منجر شود

Cage در پایان به نکته‌ی دیگری اشاره می‌کند.

”  به طور کلی، پیشرفت کنسول‌های نسل بعد، چشمگیر و قابل قبول است اما شاید نه در زمینه‌هایی که در حال حاضر نیاز بیشتری به تمرکز توسعه دهندگان دارند. قدرت بیشتر، به معنای امکانات بیشتر است اما از سوی دیگر هم به معنای چرخه‌ی طولانی و پیچیده‌تر فرایند ساخت و توسعه‌ی بازی‌ها و البته هزینه‌های بیشتر خواهد بود.”

یکی از مهم‌ترین نگرانی های Cage به توسعه دهندگان میان رده مربوط می‌شود. آن‌ها حالا باید با بزرگترین فرنچایزهای بازار دست و پنجه نرم کنند. چرا که حالا دیگر تنها عناوین و استودیوهای بزرگ هستند که قادرند از پس هزینه‌های سنگین توسعه و ساخت بازی برای کنسول‌های PS5 و Scarlett برآیند. از این رو، حالا تنها باید صبر کرد و دید که آیا این پیش بینی‌ها همانطور که در مورد PS3 و Xbox 360 صدق می‌کرد، درست از آب در می‌آید یا نه.

 

حالا دیگر تنها عناوین و استودیوهای بزرگ هستند که قادرند از پس هزینه‌های سنگین توسعه و ساخت بازی برای کنسول‌های PS5 و Scarlett برآیند

 

با این که نگاه Cage به قدرت کنسول‌های نسل بعد کمی سخت گیرانه به نظر می‌رسد، اما به طور کلی موفقیت این پلتفورم‌ها را به کیفیت بازی‌های آن واگذار می‌کند. به گفته‌ی Cage :

” به شخصه اعتقاد دارم که تکنولوژی برای بازی‌های ویدیویی مانند خودکار برای نوشتن یک کتاب است. یک خودکار می‌تواند کمک زیادی به نوشتن یک اثر هنری بکند اما هیچگاه به تنهایی قادر به خلق این اثر نخواهد بود. محتوای بازی‌های نسل بعد، شاید بیش از پیش کلید موفقیت کنسول‌های جدید خواهند بود. هر یک از این پلتفورم‌ها، برای جذب مخاطب، نیازمند محتوای انحصاری و بسیار با کیفیت خواهند بود که این موضوع، هم برای توسعه دهندگان و و هم برای بازیکنان، نکته‌ی مثبتی به شمار می‌رود. امیدوارم در نسل جدید، شاهد عناوین اورجینال و خلاقانه‌ی بیشتری باشیم چرا که معتقدم این محتوا، بیش از تکنولوژی صنعت بازیسازی را به سمت جلو حرکت خواهد داد.”

 

محتوای بازی‌های نسل بعد، شاید بیش از پیش کلید موفقیت کنسول‌های جدید خواهند بود

 

بازی‌های Heavy Rain و Beyond: Two Souls محصولات جدید Quantic Dream هستند که به تازگی در استور Epic Games قرار گرفته اند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره‌ی کنسول‌های نسل جدید، می‌توانید از مطالب زیر استفاده کنید.

آیا قیمت کنسول PS5 مشخص شد؟

اطلاعات جدید درباره نسخه جدید کنسول Xbox ( پروژه Scarlett )

دسته بندی
ایکس باکسپلی استیشنسخت افزارمصاحبهمطالب

یک دیدگاه

مطالب مرتبط